Mr. Bean és a Toyota megmondta a tutit

2024.02.16.
Olvasási idő: 4 perc

Az elektronikai mérnök Rowan Atkinson vezérlőrendszerek területen szerzett mesterdiplomát. Mindenki Mr. Bean-je tavaly júniusban autórajongónak – belső égésű és villanyautó egyaránt – nevezte magát, ugyanakkor jobbnak látja megtartani a régi benzines autókat, mintsem elektromos autókat vásárolni. A rajongók mellett környezetvédelmi aktivisták és tudósítók is ökoárulónak nevezték, viszont úgy tűnik igaza van – és a hasonló nézeteket osztó Toyotának is.

Rowan Atkinson nézetei az elektromos autókat illetően

Az elektromos autók térnyerése a 2010-es évek közepén kezdődött el. Sokan a rövid akkumulátoridő ellenére környezetmegváltó újításnak nevezik, ugyanakkor a rendelkezésre álló minta olyan rövid, hogy nem lehet egyértelműen állást foglalni a kérdésben. Rowan Atkinson végzettségéből adódóan jobban rálát a témakörre, mint a laikusok, ezért bátorkodott állást foglalni a hidrogénnel és szintetikus üzemanyagokkal történő technológiai fejlesztések mellett a villanyautókkal szemben.

Atkinson szerint szélesebb körben kell megvizsgálni a kérdést, hiszen nemcsak a meghajtás, hanem az előállítás és fenntartás/javítás is mérvadó lehet hosszú távon. A színész-humorista állítása szerint az elektromos járművek gyártása során üvegházhatású gázok keletkeznek, a korai elektromos autók pedig jelentős hibákkal rendelkeznek, melyek gyorsan elavuló akkumulátorokat eredményeznek. Az abszurd problémamegoldásokról ismert Mr. Bean megjegyezte, a meglévő belső égésű motorok meghajtása hidrogénnel és szintetikus üzemanyagokkal, hosszú távon jobb megoldást eredményezne, melyhez nem kellene a Föld teljes gépjárműflottáját sem lecserélni.

Rowan Atkinson meglátásai megosztónak bizonyultak a mainstream médiában. Rajongói és a világ 1,5 milliárd villanyautó tulajdonosa mellett többek között Simon Evans, a Carbon Brief helyettes szerkesztője is sérelmezte a színész meglátásait. Evans a Carbon Brief korábbi kutatására hivatkozott, mely alátámasztja, az elektromos járművek életciklus-alapon kétharmadával csökkentik a bolygó felmelegedésért felelős gázok kibocsátását. Evans mellett Michael Coren, a Washington Post újságírója is negatív kritikával illette Atkintsont, szerinte a színész ikonoklasztként ragaszkodik a belső égésű motorok alternatív meghajtásához, aki szerint a villanyautók olyanok, mint a hobbilovak. Mindenki „Mr. Bean” -jét a Green Alliance is elítélte: a jótékonysági szervezet szerint Rowan Atkinson részben felelős azért, hogy a brit közvélemény így elítéli a villanyautókat és a Net Zero törekvéseket.

„Félúton” a világ egyik vezető autómárkája

Annak ellenére, hogy a Toyota „lemaradt” versenytársaitól a villanyautók fejlesztéséért folytatott versenyben, a japán cég remek alternatív megoldást talált a hibrid járműeladásokkal. A Toyota vezérigazgatója, Akio Toyoda bő egy évvel ezelőtt arra figyelmeztette a világot, hogy az elektromos autókra való átállás nem lesz olyan zökkenőmentes, ahogyan azt a média elképzeli. A Toyota több, mint 30 milliárd dolláros nettó nyereségével a Ford, GM, Stellantis és sok más autógyártó fölé kerekedett az évek során azzal, hogy a számokat és józan észt helyezte előtérbe az éppen aktuális narratívával szemben.

Úgy tűnik, a Toyota jó döntést hozott azzal, hogy nem állt át teljesen az elektromos autók gyártására. Az Egyesült Államokban és Európában is visszaesett a villanyautók iránti kereslet: a Volvo megvonta a Palestar támogatását, a Renault pedig elengedte az Ampere fejlesztését. Az elektromos autók iránt elkötelezett Svájcban sem olyan zökkenőmentes az átállás dacára annak, hogy az új autó eladások 30%-a villanyautó. A svájci autóflottának csupán 4%-a elektromos autó, a teljes flotta lecserélése pedig legalább 20 évbe fog telni.

Tévúton a BP, lemondó a Hertz

Az alternatív, megújuló energiaforrásokat kutató British Petroleum (NYSE: BP) is újra előtérbe helyezi a fosszilis energiahordozókba való befektetést, köszönhetően az utility szektor fellendülésének. A Blueball Capital Partners elemzései alapján a megújuló energia iránti elkötelezettsége miatt a BP részvényárfolyama – 35,61 dollár – 50%-kal alulértékelt a rivális ExxonMobilhoz és Chevronhoz képest.

Joe Biden, az Egyesült Államok elnökének azon követelésére, hogy az USA teljesítse az elektromos járművekre vonatkozó mandátumokat, nagy csapást mért a Hertz autókölcsönző, amikor bejelentette, hogy eladja mind a 20 ezer elektromos járművét. Karl Bauer, az iSeeCars.com munkatársa úgy kommentálta az esetet, hogy a döntés már nemcsak a tétovázó fogyasztókat, hanem a technológiát is megérintette.

Annak ellenére, hogy Rowan Atkinson és a Toyota szembe mennek a jelenleg uralkodó narratívával, józan és bölcs meglátásaik hosszú távon beigazolódhatnak. A meglévő autók élettartamának meghosszabbítása jobb megoldás lehet, mint a villanyautókra való átállás. Még nem jött el a gyors, olcsóbb és jobb minőségű akkumulátorok kora, a hidrogén és szintetikus üzemanyagok ára pedig folyamatosan csökkenni fog. Mr. Bean-ék szerint a mandátumok és támogatások még hosszú ideig háborúban fognak állni a piac bölcsességével, melynek alapja az, ami a fogyasztóknak a legjobb.

Zsófi

Minden érdekel, ami izgalmas, innovatív vagy meghökkentő – legyen szó technológiáról, gazdaságról vagy váratlan fordulatokról a nagyvilágban. Ezek a témák kizökkentenek a hétköznapokból, és új nézőpontokat mutatnak meg.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél