A zöldebb jövőért meg kell majd szenvednie annak, aki repülni szeretne

2024.03.12.
Olvasási idő: 4 perc

Vége lehet a hagyományos légitársaságok által nyújtott kényelemnek. Fapadosok szintjére süllyednek a legkedveltebb légiközlekedési vállalatok is a zöldebb jövőért folytatott küzdelemben.

Utasokkal megtömött repülőgép, kicsi lábtér, méregdrága ital és étel a fedélzeten. Aki utazott már fapados légitársasággal annak az előbb felsoroltak nem számítanak újdonságnak. De mindenki úgy van vele, hogy kibírja azt a néhány órát még féllábbon is azért a sokszor nevetségesen alacsony árért, amiért nyilván nem járhat pezsgő és kaviár. Ha valakinek nem tetszik a low cost vagy magyarosan csak fapados légitársaságok szerény szolgáltatása, az választhat a hagyományos légitársaságok ajánlataiból, értelemszerűen magasabb áron. A légitársaságok szén-dioxid-mentesítési versenye azonban kezd kiélesedni és egyre több hagyományos/nemzeti légitársaság dönt úgy, hogy beáll a sorba és hasonló körülményeket kínál mint a Ryanair vagy a Wizzair.

Mivel a globális légiközlekedés majdnem teljesen kiheverte a járványt, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése ismét az iparág első számú kihívása. Az alacsony költségű, alacsony minőségi szolgáltatásokat kínáló modell, amely az elmúlt évtizedekben demokratizálta a légi közlekedést, most a környezetszennyezés csökkentésének követendő mintája lett.

Ennek az az oka, hogy a fapados légitársaságok megszállottsága a súlycsökkentés iránt az üzemanyag megtakarítása érdekében – papírvékony ülések beszerelésével, az üzleti osztályon lévő ülések eltávolításával és az olyan nehéz extrák, mint az italok és takarók elhagyásával – történetesen a legjobb kibocsátási mutatókat produkálja az égbolton.

Az Envest Global szén-dioxid-kibocsátás-csökkentéssel foglalkozó tanácsadó cég adatai szerint a világ öt legkevesebb szennyező anyagot kibocsátó légitársasága mind fapados. A főként Európát és a Közel-Keletet kiszolgáló, magyar Wizz Air vezeti a mezőnyt. A British Airways minden egyes utasra csaknem kétszer annyi káros anyagot pöfög ki, mint egy fapados vállalat.

Ez rossz hír azok számára, akik megszokták, hogy prémium üléseken utaznak és luxuskiszolgálásában részesülnek. A repülés szén-dioxid-semlegességének elérésére kitűzött 2050-es határidő ugyanis vészesen közeleg, a kibocsátási adatok pedig azt sugallják, hogy a légitársaságoknak több utast kell a repülőgépekre zsúfolniuk, kevesebb helyet kell biztosítaniuk számukra, és vissza kell fogniuk az étel- és italkínálatot, hogy a repülés fenntarthatóvá váljon.

„Ez a fapados modell összhangban van az alacsony szén-dioxid-kibocsátású stratégia központi elemeivel” – mondta David Wills, az Envest Global vezérigazgatója. „Mindent úgy terveztünk, hogy az egy utasra jutó üzemanyagköltséget minimalizáljuk.”

A légiközlekedés átalakítás nélkül nem fogja elérni a század közepére kitűzött kibocsátás-csökkentési célokat.

Közelgő veszélyek

Azok a légitársaságok, amelyek nem tesznek megfelelő intézkedéseket, bírságokat és szigorúbb szabályozást kockáztatnak. Európában már bevezetésre kerültek az üzemanyag-illetékek, amely élen jár a repülés környezetkímélőbbé tételére irányuló erőfeszítésekben.

A repülőgépek kabinjainak business és első osztályú részein található ülések nagyobb szén-dioxid-kibocsátást okoznak, mivel több helyet foglalnak el és nehezebbek, mint a turistaosztályon elhelyezettek. A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség szén-dioxid-kalkulátora szerint például egy turistaosztályon utazó utas, aki Hongkongból Szingapúrba repül egy Airbus SE A350-es repülőgépen, 170 kg károsanyag-kibocsátással számol. Ugyanez az út a business osztályon 682 kg-ot termel. A prémium turistaosztályon 256 kg-ot.

Minden további utas, akit a légitársaságok be tudnak zsúfolni a repülőgépbe, és minden egyes kilogramm, amit az utastérből le tudnak venni, segít csökkenteni az egyes utasok egyéni szén-dioxid-kibocsátását. A fapados légitársaságok ezt a könyörtelen tudományt művészetté fejlesztették. A Ryanair 2009-ben már azt vizsgálta, hogyan lehetne álló utasokat szállítani, hogy minél több embert préseljenek be a repülőbe. A világjárvány előtt a fülöp-szigeteki Cebu Air Inc. légitársaság néhány új Airbus SE A330neo gépén konyhákat és mosdókat szüntetett meg, hogy rekordszámú, 460 ülőhelyet zsúfoljon be. A fapados légitársaságok a repülőgépeket fix háttámlás ülésekkel szerelik fel, szórakoztató képernyők nélkül, hogy csökkentsék a gépek súlyát.

Piszkos árnyoldal

Lehet, hogy üzemanyagtakarékos, de a fapados járatok az akciós jegyárak miatt a légi utazási keresletet is fellendítették. A Nemzetközi Tiszta Közlekedési Tanács (ICCT) szerint a fapados légitársaságok üzemanyag-hatékonysági fejlesztései egyszerűen nem tudnak lépést tartani az utasszámuk drasztikus növekedésével. A Tanács úgy gondolja, hogy a keresletet kellene valamilyen szinte kordában tartani, márpedig ezt leginkább az árak emelésével lehet. Ha a repülőjegy néhány ezer forint helyett, több tíz vagy akár százezer forintba kerül, sokan kétszer is meggondolják, hogy repülőre szálljanak. Ez viszont előnyben részesíti a jobbmódú utasokat, akik lazán kifizetik a business vagy az elsőosztályú jegyeket is. Az ICCT szerint akik luxus körülmények között utaznak, azokra valamilyen különadót kellene kiróni, hogy az ők kedvüket is elvegyék az állandó repüléstől.

Andrea

Közgazdászként mindig is érdekelt a pénzügyek világa. 2016-ben ismerkedtem meg a bitcoinnal, azóta pedig a mindennapi életem részévé váltak a kriptovaluták. 2019-ben csatlakoztam a BitcoinBázishoz íróként, 2020 óta pedig a portál főszerkesztője vagyok. Ismereteimet igyekszem folyamatosan bővíteni és minél többet megtudni a kriptovalutákról, a mögöttes technológiáról és a gyakorlati használhatóságukról.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian