A zöldebb jövőért meg kell majd szenvednie annak, aki repülni szeretne

2024.03.12.
Olvasási idő: 4 perc

Vége lehet a hagyományos légitársaságok által nyújtott kényelemnek. Fapadosok szintjére süllyednek a legkedveltebb légiközlekedési vállalatok is a zöldebb jövőért folytatott küzdelemben.

Utasokkal megtömött repülőgép, kicsi lábtér, méregdrága ital és étel a fedélzeten. Aki utazott már fapados légitársasággal annak az előbb felsoroltak nem számítanak újdonságnak. De mindenki úgy van vele, hogy kibírja azt a néhány órát még féllábbon is azért a sokszor nevetségesen alacsony árért, amiért nyilván nem járhat pezsgő és kaviár. Ha valakinek nem tetszik a low cost vagy magyarosan csak fapados légitársaságok szerény szolgáltatása, az választhat a hagyományos légitársaságok ajánlataiból, értelemszerűen magasabb áron. A légitársaságok szén-dioxid-mentesítési versenye azonban kezd kiélesedni és egyre több hagyományos/nemzeti légitársaság dönt úgy, hogy beáll a sorba és hasonló körülményeket kínál mint a Ryanair vagy a Wizzair.

Mivel a globális légiközlekedés majdnem teljesen kiheverte a járványt, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése ismét az iparág első számú kihívása. Az alacsony költségű, alacsony minőségi szolgáltatásokat kínáló modell, amely az elmúlt évtizedekben demokratizálta a légi közlekedést, most a környezetszennyezés csökkentésének követendő mintája lett.

Ennek az az oka, hogy a fapados légitársaságok megszállottsága a súlycsökkentés iránt az üzemanyag megtakarítása érdekében – papírvékony ülések beszerelésével, az üzleti osztályon lévő ülések eltávolításával és az olyan nehéz extrák, mint az italok és takarók elhagyásával – történetesen a legjobb kibocsátási mutatókat produkálja az égbolton.

Az Envest Global szén-dioxid-kibocsátás-csökkentéssel foglalkozó tanácsadó cég adatai szerint a világ öt legkevesebb szennyező anyagot kibocsátó légitársasága mind fapados. A főként Európát és a Közel-Keletet kiszolgáló, magyar Wizz Air vezeti a mezőnyt. A British Airways minden egyes utasra csaknem kétszer annyi káros anyagot pöfög ki, mint egy fapados vállalat.

Ez rossz hír azok számára, akik megszokták, hogy prémium üléseken utaznak és luxuskiszolgálásában részesülnek. A repülés szén-dioxid-semlegességének elérésére kitűzött 2050-es határidő ugyanis vészesen közeleg, a kibocsátási adatok pedig azt sugallják, hogy a légitársaságoknak több utast kell a repülőgépekre zsúfolniuk, kevesebb helyet kell biztosítaniuk számukra, és vissza kell fogniuk az étel- és italkínálatot, hogy a repülés fenntarthatóvá váljon.

„Ez a fapados modell összhangban van az alacsony szén-dioxid-kibocsátású stratégia központi elemeivel” – mondta David Wills, az Envest Global vezérigazgatója. „Mindent úgy terveztünk, hogy az egy utasra jutó üzemanyagköltséget minimalizáljuk.”

A légiközlekedés átalakítás nélkül nem fogja elérni a század közepére kitűzött kibocsátás-csökkentési célokat.

Közelgő veszélyek

Azok a légitársaságok, amelyek nem tesznek megfelelő intézkedéseket, bírságokat és szigorúbb szabályozást kockáztatnak. Európában már bevezetésre kerültek az üzemanyag-illetékek, amely élen jár a repülés környezetkímélőbbé tételére irányuló erőfeszítésekben.

A repülőgépek kabinjainak business és első osztályú részein található ülések nagyobb szén-dioxid-kibocsátást okoznak, mivel több helyet foglalnak el és nehezebbek, mint a turistaosztályon elhelyezettek. A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség szén-dioxid-kalkulátora szerint például egy turistaosztályon utazó utas, aki Hongkongból Szingapúrba repül egy Airbus SE A350-es repülőgépen, 170 kg károsanyag-kibocsátással számol. Ugyanez az út a business osztályon 682 kg-ot termel. A prémium turistaosztályon 256 kg-ot.

Minden további utas, akit a légitársaságok be tudnak zsúfolni a repülőgépbe, és minden egyes kilogramm, amit az utastérből le tudnak venni, segít csökkenteni az egyes utasok egyéni szén-dioxid-kibocsátását. A fapados légitársaságok ezt a könyörtelen tudományt művészetté fejlesztették. A Ryanair 2009-ben már azt vizsgálta, hogyan lehetne álló utasokat szállítani, hogy minél több embert préseljenek be a repülőbe. A világjárvány előtt a fülöp-szigeteki Cebu Air Inc. légitársaság néhány új Airbus SE A330neo gépén konyhákat és mosdókat szüntetett meg, hogy rekordszámú, 460 ülőhelyet zsúfoljon be. A fapados légitársaságok a repülőgépeket fix háttámlás ülésekkel szerelik fel, szórakoztató képernyők nélkül, hogy csökkentsék a gépek súlyát.

Piszkos árnyoldal

Lehet, hogy üzemanyagtakarékos, de a fapados járatok az akciós jegyárak miatt a légi utazási keresletet is fellendítették. A Nemzetközi Tiszta Közlekedési Tanács (ICCT) szerint a fapados légitársaságok üzemanyag-hatékonysági fejlesztései egyszerűen nem tudnak lépést tartani az utasszámuk drasztikus növekedésével. A Tanács úgy gondolja, hogy a keresletet kellene valamilyen szinte kordában tartani, márpedig ezt leginkább az árak emelésével lehet. Ha a repülőjegy néhány ezer forint helyett, több tíz vagy akár százezer forintba kerül, sokan kétszer is meggondolják, hogy repülőre szálljanak. Ez viszont előnyben részesíti a jobbmódú utasokat, akik lazán kifizetik a business vagy az elsőosztályú jegyeket is. Az ICCT szerint akik luxus körülmények között utaznak, azokra valamilyen különadót kellene kiróni, hogy az ők kedvüket is elvegyék az állandó repüléstől.

Andrea

Szenvedélyesen érdekel a világ sokszínűsége – szeretek utazni, felfedezni új kultúrákat, zenéket, filmeket és történeteket. Lelkes vagyok a tudomány, technológia, állatvilág és az inspiráló élettörténetek iránt. Szívesen merülök el különféle országok érdekességeiben, legyen szó társadalmi jelenségekről vagy hétköznapi csodákról. Hiszek abban, hogy a világ megértéséhez nyitottság és kíváncsiság kell – ebből nekem van bőven.

Legfrissebb hírek

Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
WHO

Kik pénzelik valójában a WHO-t? Egyre több a kérdőjel 

A világjárványok, globális egészségügyi veszélyhelyzetek és a vakcinák jövője kapcsán gyakran halljuk a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet nevét. De vajon ki finanszírozza ezt a világszinten befolyásos szervezetet? Egy a BMJ Global
hu_HUHungarian