Aki idén nyaralni akar, mélyen a zsebébe kell nyúlnia

2024.03.29.
Olvasási idő: 3 perc

A repülőjegyek árai Európában és azon kívül is az egekbe szöktek. A korai foglalás ellenére is a tavalyihoz képest legalább 30%-os áremelkedés figyelhető meg. 

Itt a tavasz a nyakunkon és ilyenkor már sok család tervezi, hogy külföldre utazik a nyár folyamán. Akik viszont most keresgélnek az üdülési ajánlatok között, óriási pofon érhetik őket. A tavalyihoz képest ugyanis legalább 30%-os áremelkedés figyelhető meg, mind a repülőjegyek, mind pedig a szálláshelyek esetében. Bár ha nem ragaszkodunk egy adott időponthoz, némi szerencsével még lehet találni elfogadható ajánlatot, a turizmusban jócskán elszabadultak az árak.

Az áremelkedés a hosszú és rövid távú útvonalakat egyaránt érinti, és már nem igazán van árbeli különbség a fapados és hagyományos légitársaságok ajánlatai között. A Kayak utazási aggregátor oldal brit vezetője szerint még mindig óriási a kereslet a COVID-járvány után, a nagy kereslet pedig felhajtja az árakat. Az áremelkedést azonban nemcsak az utazni vágyók érdeklődése okozza. A magas infláció, a megemelkedett üzemanyagköltségek, illetve közüzemi díjak bizony nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy alig találni kedvező ajánlatot idén nyárra.

Mi áll a repülőjegyárak emelkedése mögött?

Oroszország ukrajnai invázióját követően az üzemanyagimportra vonatkozó szankciók miatt az árak meglódultak és azóta sem történt drasztikus visszaesés az üzemanyagokat illetően.

„Az olajárak 71 százalékos éves szintű emelkedése miatt az átlagos viteldíjunk 31 százalékkal nőtt” – mondta az AFP-nek Johan Lundgren, az Easyjet vezérigazgatója. Az üzemanyag a légitársaságok költségeinek mintegy 30 százalékát teszi ki.

Az egyes fémek szűkösségével és az ellátási láncok akadozásával összefüggő karbantartási költségek meredek emelkedése szintén hozzájárult a jelenséghez. Emellett a repülési ágazatban tapasztalt gyakori sztrájkok miatt sok légiközlekedési vállalat kénytelen volt a béreket emelni, ami szintén az utazókon csapódik le. Nem tett jót az európai légitársaságoknak a Boeing körüli balhé sem, aminek következtében a népszerű fapados légitársaság, a Ryanair is komoly áremelést hajtott végre, hiszen nem kapta meg a repülőgépgyártó vállalat által ígért gépeket. Az Airbus is lassan tudja leszállítani a már megrendelt új repülőket, ami azt jelenti, hogy a légitársaságok a vártnál kevesebb repülővel tudják az utasokat kiszolgálni.

Annak ellenére, hogy az áremelkedések és az infláció is komoly hatással van a fogyasztók pénztárcájára, a repülőjáratok iránti kereslet nem csökken. Mivel a járvány előtti időszakhoz képest kevesebb ülőhely áll rendelkezésre, a kereslet meghaladja a kínálatot.

Vége a 10 eurós repülőjegyeknek?

Pascal Fabre, az AlixPartners pénzügyi tanácsadó cég szakértője szerint a légiközlekedési ágazat „nagyon jó állapotban van, teljes fellendülésben”.

Az emelkedő árak mellett számos légitársaság 2023-ben magasabb forgalmat ért el, mint a válság előtt.

Jens Bischof, az Eurowings vezérigazgatója azt mondta, hogy a repülőjegyek árai várhatóan tovább emelkednek az üzemanyag-, a személyzeti és a repülőtéri költségek növekedése miatt.

„A taxiáron való repülés többé nem lehetséges” – mondta Bischof a Funke-nak.

Mivel az EU egyre szigorúbb jogszabályokat vezet be a repülésből származó károsanyag-kibocsátás csökkentésére, a repülőgép-üzemeltetőknek is hatékonyabb gépekbe kell beruházniuk. Emellett kötelesek lesznek kibocsátási kvótákat is vásárolni, hogy ellensúlyozzák szén-dioxid-kibocsátásukat. Ennek költségei a jövőben a jegyárak további emelkedéséhez vezethetnek.

Azt pedig már bárki észrevehette, hogy az előzetes foglalás nem jelent többé biztos megoldást a jó ajánlatok biztosítására. Ennek oka lehet, hogy a járvány okozta bizonytalanság enyhült, így többen térnek vissza ehhez a technikához a kockázatos késői foglalással szemben.

A Skyscanner repülőjegy-összehasonlító oldal „legolcsóbb hónap” szerinti keresési lehetősége komoly segítség lehet annak, aki nincs egy adott hónaphoz kötve. Az olyan plusz extrákról való lemondás, mint a feladott poggyász, szintén segíthet az utazás árának csökkentésében. Egyes utazási irodák azt javasolják, hogy aki nem szeretne mélyen a pénztárcájába nyúlni, a „túl turistás” helyekkel ellentétben válasszon valami olcsóbbat.

Érdekelhet még: Lazán kémkedhetnek utánunk a szálláshelyeken, íme egy magánnyomozó tanácsai

Andrea

Közgazdászként mindig is érdekelt a pénzügyek világa. 2016-ben ismerkedtem meg a bitcoinnal, azóta pedig a mindennapi életem részévé váltak a kriptovaluták. 2019-ben csatlakoztam a BitcoinBázishoz íróként, 2020 óta pedig a portál főszerkesztője vagyok. Ismereteimet igyekszem folyamatosan bővíteni és minél többet megtudni a kriptovalutákról, a mögöttes technológiáról és a gyakorlati használhatóságukról.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél