Évtizedenként a felére csökken a halálozás kockázata a légi közlekedésben

2024.08.24.
Olvasási idő: 2 perc

A repülés sokak számára idegőrlő élmény lehet, de egy most megjelent új tanulmány szerint a kereskedelmi célú légi közlekedés egyre biztonságosabbá válik. A súlyos balesetek kockázata évtizedenként a felére csökken.

A Massachusetts Műszaki Egyetem (MIT) kutatóinak tanulmánya szerint a 2018-2022 közötti időszakban a halálos áldozatok aránya világszerte 13,7 millió utasra vetítve 1-re csökkent. Ez jelentős javulás a 2008-2017 közötti 7,9 millió utasra vetített 1-hez képest.

A kereskedelmi célú légi közlekedés kezdeti időszakához hasonlítva pedig már nagyon messze van. 1968-1977 között az egy utasra jutó halálos áldozatok száma 1 volt 350 000 beszállásonként.

„A repülésbiztonság folyamatosan javul.” – jegyezte meg Arnold Barnett, az MIT professzora, a Journal of Air Transport Management című folyóiratban megjelent kutatás társszerzője. Hozzátette, hogy a halálozás esélye évtizedenként továbbra is kétszeresére csökken.

légi közlekedés biztonság

Barnett a tendenciát a „Moore-törvényhez” hasonlította. Az Intel alapítójának, Gordon Moore-nak a híres előrejelzése az volt, hogy a microchipek számítási teljesítménye nagyjából 18 havonta megduplázódik.

1978-1987 között a halálozás kockázata 750 000 fedélzetre szálló utasból 1 volt. 1988-1997 között 1 az 1,3 millióból; 1998-2007 között pedig 1 a 2,7 millióból.

Az Egyesült Államokban az utolsó nagyobb kereskedelmi légitársasághoz köthető katasztrófa 2009-ben történt. Ekkor a Colgan Air 3407-es járata zuhant le, 50 ember halálát okozva.

Sokat javult a repülésbiztonság

Barnett azonban figyelmeztetett, hogy a folyamatos fejlődés nem biztosított. Az amerikai kifutópályákon idén történt majdnem-ütközések jópár esetben felkerültek az újságok címlapjaira. A szövetségi nyomozók pedig a Boeinget sürgetik azzal kapcsolatban, hogy adjon választ, miért vált le az Alaskan Airlines egyik gépén, a 737 MAX 9-es repülőgépen az ajtó darabja repülés közben.

A statisztikai számok azonban elfedik a légi közlekedés biztonsága terén tapasztalható hatalmas globális különbségeket is. A tanulmány az országokat három osztályba sorolja biztonsági teljesítményük alapján.

A legelső csoportba az Egyesült Államok, az Európai Unió országai és más európai nemzetek, köztük Montenegró, Norvégia, Svájc és az Egyesült Királyság tartoznak. Rajtuk kívül Ausztrália, Kanada, Kína, Izrael, Japán és Új-Zéland alkotja ezt a csoportot.

A második csoportba Bahrein, Bosznia, Brazília, Brunei, Chile, Hongkong – Kínától elkülönülten számítva. Itt van még India, Jordánia, Kuvait, Malajzia, Mexikó, Fülöp-szigetek, Katar, Szingapúr, Dél-Afrika, Dél-Korea, Tajvan, Thaiföld, Törökország és az Egyesült Arab Emírségek tartoznak.

A világ többi országa a harmadik csoportba tartozik. Biztató, hogy bár ezekben az országokban jóval nagyobb a halálozás kockázata, a 2018-2022 közötti időszakban az egy beszállással járó légi közlekedési halálesetek száma ezekben az országokban is nagyjából a felére csökkent.

premik

Közel 10 éves IT tapasztalattal rendelkezek nagyvállalati fizetési rendszerek és fizetési megoldások fejlesztésében. A kriptók által képviselt érték mellett érdekel a mögöttes technológia is, és nagyon kíváncsi vagyok, hogyan épül egymásra a mainstream és a kriptovaluták világa.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian