Hazatér a Starliner űrkapszula a fedélzeten utazó asztronauták nélkül

2024.08.30.
Olvasási idő: 1 perc

Mintegy 12 hét után végre hazatér a Boeing Starliner űrhajó szeptember 6-án, ám a fedélzeten utazó asztronauták, Butch Wilmore és Sunita Williams kénytelenek továbbra is a Nemzetközi Űrállomáson (ISS) maradni.

A Starliner hajtóművei meghibásodtak és héliumszivárgás lépett fel, ezért a NASA bejelentette: az űrhajó nem elég biztonságos ahhoz, hogy a legénységgel a fedélzeten fejezze be küldetését. A Starliner-t a Földről fogják irányítani majd a csapatok, így teljesen autonóm módon fog visszatérni az új-mexikói űrkikötőbe.

A Starliner teljesítménye a visszatérés során döntő fontosságú lehet a Boeing teljes programjának jövőjét illetően. Ha az űrhajó balesetet szenved vagy a NASA nem engedélyezné a jövőbeli személyszállító küldetéseit, az újabb csapást mérne a vállalat már amúgy is sérült hírnevére. A program 1,5 milliárdos veszteséget okozott, és a tesztrepülésének megismétlése, valamint az újra tervezés további dollármilliókba kerülhet a cégnek.

Kapcsolódó: Meszeltek a Boeingnek? Súlyos hibákról jelentett egy informátor

Tényleg Elon Musk menti majd meg az űrhajósokat

Bár a Boeing továbbra is azt állította, hogy a Starliner képes biztonságosan hazahozni az űrhajósokat, mostanra azonban már biztos, hogy Williams és Wilmore legkorábban februárban térhet majd vissza a SpaceX Crew Dragon kapszulájának fedélzetén. A Crew Dragon űrhajó mintegy négy éve rendelkezik űrhajós küldetések teljesítésére alkalmas tanúsítvánnyal és jelenleg is egy megbízhatóbb alternatívája a Boeing járművének.

Két sikertelen startolás után az űrhajó június 5-én indult az űrbe a floridai Cape Canaveral űrállomásról. Az első sikertelen indítás 2019 decemberében történt, amikor a Starliner szoftverhiba miatt nem érte el a Nemzetközi Űrállomást, és idő előtt vissza kellett térnie a Földre. A második próba 2022 májusában volt, amikor már sikerült dokkolni az űrállomáson, de a küldetés több technikai problémával is szembesült, amelyek jelentős késedelmeket okoztak a program folytatásában. A jelenlegi eredeti elképzelés egyébként az volt, hogy a Starliner legénysége mindössze egy hetet tölt majd a Nemzetközi Űrállomáson, a technikai meghibásodás miatt azonban a két asztronauta már 12 hete az ISS fedélzetén tartózkodik.

Fanny

A kriptovaluták iránti érdeklődésem 2020-ban kezdődött – azóta nem tudok szabadulni tőlük. Mélyen beleástam magam a témába, folyamatosan követem a legújabb fejleményeket és kutatom, hogyan formálhatja át mindennapi életünket a blokklánc technológia.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian