Döntött az EU: 45%-os vámot is kivethetnek az elektromos járművekre

2024.10.05.
Olvasási idő: 2 perc

Az Európai Unió tagállamai megszavazták, hogy akár 45%-os vámot is kivessenek a Kínában gyártott elektromos autókra.

Az Európai Bizottság véglegesítette a elektromos járművek kínai behozatalára vonatkozó vizsgálatát, amelynek eredményeképpen öt évre szóló vámot kezdeményeznek kiszabni ezen járművekre. A lépés kockázatosnak mondható, mivel jelentős feszültségeket kelt Kína részéről, amely komoly gazdasági következményeket hozhat a globális kereskedelmi viszonyokra, valamint az elektromos autók iparrá.

Az EU vámemelése

A Bloomberg értesülései szerint tíz tagállam szavazott a vámok mellett, Németország és négy másik ellene, 12 tagállam pedig tartózkodott. Az új vám mértéke 35%-os lesz a Kínából exportáló külföldi elektromos járműgyártók számára. Már most is létezik egy 10%-os vám, ami azt jelenti, hogy az EU-ba importált egyes járművek esetében ez akár 45%-ra is emelkedhet.

Az Európai Bizottság a következő közleményt hozta nyilvánosságra a döntéssel kapcsolatban:

„A mai napon az Európai Bizottság a Kínából származó elektromos járművek behozatalára vonatkozó végleges vámok kivetéséről szóló javaslata megkapta az uniós tagállamoktól az elfogadásához szükséges támogatást. Ez újabb lépést jelent a Bizottság vizsgálatának lezárása felé. Ezzel egyidejűleg az EU és Kína továbbra is keményen dolgozik egy olyan alternatív megoldáson, amely teljes mértékben összeegyeztethető a WTO-val, megfelelő a Bizottság vizsgálata által megállapított káros támogatásokkal szemben, ellenőrizhető és végre is hajtható” – olvasható a dokumentumban.

Mario Draghi, az Európai Központi Bank korábbi elnöke a múlt hónapban arra figyelmeztetett, hogy Kína államilag támogatott versenye fenyegetést jelent a tagállamokra. Tavaly az EU 739 milliárd euró értékben kereskedett Kínával. Ezzel ellentétben Orbán Viktor magyar miniszterelnök korábban azt mondta, hogy a Kínára kivetett uniós vámok „gazdasági hidegháborúhoz” vezethetnek.

Az elektromos autógyártókra nehezedő nyomásnak a kínai autógyártók növekvő befolyásának köszönhető. A BYD elnöke is aggodalmát fejezte ki, mondván, hogy a külföldi politikusok félnek a kínai elektromos járművektől. Wang Chuanfu azt is mondta, hogy a nyugati országok fontolóra veszik a Kínából importált elektromos autókra kivetett vám növelését, ami az EU részéről meg is történt.

Egyesek szerint az európai autógyártók jelenléte a kínai piacon veszélybe kerülhet, ha Peking megtorló intézkedésekkel reagál az Európai Bizottság döntésére.

Gyuri

Tanulmányaimat a Budapesti Corvinus Egyetemen gazdálkodási és menedzsment szakán végeztem. A BitcoinBázis csapatának 2021 óta vagyok tagja, ahol technológiai, gazdasági és kriptovaluta témájú hírekkel segítem az olvasókat eligazodni a digitális világban.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél