Se kormány, se pedál nincs abban a járműben, amit most mutatott be a Tesla

2024.10.11.
Olvasási idő: 3 perc

Egy új elektromos járművet mutatott be a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk. Az autót kizárólag önvezető üzemmódra tervezték. A robotaxi egy olyan autonóm jármű, amelyben sem kormánykerék, sem pedig pedál nem található, így a gyártás előtt szigorú szabályozói jóváhagyásra lesz szüksége.

A jármű futurisztikus dizájnt kapott, ajtajai felfelé, pillangószerűen nyílnak, és a kabinja mindössze két férőhelyes. Nincs szüksége hagyományos töltőkábelre sem, mivel induktív töltéssel, vezeték nélkül táplálható.

Musk szerint az önvezető autók várhatóan 10-20-szor biztonságosabbak lesznek, mint az ember által vezetett járművek, és a szállítási költségek mindössze 0,12 dollárra csökkenhetnek kilométerenként, szemben a városi buszok 0,62 dolláros kilométerenkénti költségével.

A Tesla tervei szerint a teljesen önvezető autók jövőre indulhatnak utukra Texasban és Kaliforniában, míg a Cybercab gyártása legkorábban 2026-ban kezdődhet meg. Emellett a Tesla az Optimus robot fejlesztésén is dolgozik, amely várhatóan 20.000–30.000 dollárba kerül majd, és különböző feladatok elvégzésére lesz képes.

A robotaxi prototípusát Musk a Tesla „We, Robot” rendezvényén mutatta be, amelyet a Warner Bros. filmstúdió területén rendeztek Burbankban, Kaliforniában. A jármű tesztelésére nem közúton került sor. Tesla már korábban feltérképezte a területet a bemutatóra, bár a cég szerint az Autopilot és a Full Self-Driving (FSD) rendszereknek nincs szükségük nagy felbontású térképekre a működésük során.

Musk új utakra terelné a Teslát

Musk a Tesla jövőjét már nem csak az elektromos autók gyártásában látja. A vállalatot most a robottechnológia és a mesterséges intelligencia fejlesztése felé szeretné terelni. A Tesla piaci tőkeértéke mára megközelíti az összes többi globális elektromosautó-gyártó együttes értékét. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy Musk már évek óta megígérte egy teljesen önállóan közlekedő jármű piacra dobását.

Az viszont még kérdéses, hogy a Tesla robotaxija képes lesz-e valóban teljesíteni ezt az ambiciózus célt. Musk híres arról, hogy képes áttörni a nehézségeken, de az autonóm járművek technológiájának szakértői rendszeresen kétségbe vonják a vállalat módszereit. Különösen kritikusok voltak a 2-es szintű vezetéstámogató rendszerek, például az Autopilot és az FSD agresszív bevezetése miatt.

Ezek a rendszerek nem teljesen autonómok. A sofőrnek mindig figyelnie kell. Bár lenyűgözőek, hajlamosak kritikus hibákat elkövetni. Az év elején például egy 28 éves motoros vesztette életét egy balesetben, amely során a Tesla sofőrje állítólag az FSD-rendszert használta. A növekvő kormányzati nyomás miatt a Tesla kénytelen volt visszahívni a vezetéstámogató rendszereket, mivel egyre több vizsgálat indult az önvezető technológiájukkal szemben.

Az önvezető autók elsősorban időt takarítanak meg

Musk ennek ellenére arról híres, hogy képes szembemenni az akadályokkal, és megvalósítani a közel lehetetlent. A Model 3 gyártása és a Cybertruck korai sikerei is ezt bizonyítják. A bemutatón Musk arra hívta fel a figyelmet, hogy az önvezető autók főként időmegtakarítási lehetőséget jelentenek. „Gondoljatok bele, mennyi időt töltenek az emberek az autóban” – mondta. „És most visszanyerik ezt az időt, amit munkára, olvasásra vagy szórakozásra fordíthatnak.”

Ennek ellenére a Tesla még mindig lemaradásban van olyan vállalatokkal szemben, mint a Waymo és a Cruise, amelyek már több millió kilométernyi tesztet hajtottak végre vezető nélküli járműveikkel. A robotaxik bevezetése korábban sem volt zökkenőmentes; több balesetet, forgalmi dugót és kisebb károkat okoztak már. A szövetségi biztonsági hatóságok jelenleg is vizsgálják a technológia biztonságosságát, hogy eldöntsék, szükséges-e visszahívás vagy további szabályozás.

Azok a családok, akik szeretteiket vesztették el Tesla-balesetekben, most a vállalatot perelik. Musk közösségi médiás szerepvállalása, különösen az X platformján, szintén felháborodást váltott ki a Tesla számos progresszív vásárlójában.

Winterbrn

2017-ben kezdtem el kriptovalutákkal foglalkozni a CoinColorsnál. A BitcoinBázison – kisebb-nagyobb megszakításokkal – 2019 óta tevékenykedem szerkesztőként. Széles körű tapasztalattal rendelkezem a kriptovaluták, a blokklánc-technológia és a fintech világában. Hiszek a Bitcoin elsőbbrendűségében, de nem tartom magam Bitcoin-maxinak. Fő érdeklődési területem a blokklánc-technológia és annak valóélet-beli felhasználása.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél