Itt az újabb EU-rendelet: az autóipar aggodalmát fejezte ki

2023.07.19.
Olvasási idő: 2 perc

Az Európai Bizottság két új rendeletet fogadott el a modern, egyre inkább csúcstechnológiát alkalmazó autók védelmében. Nem mindenki ért egyet az újabb kötelezettséggel.

Autóink ma már gyakorlatilag négykerekű számítógépekhez hasonlítanak, emiatt pedig az Európai Unió szerint járműveink ki lehetnek téve a kibertámadásoknak. Ezért az Európai Bizottság úgy döntött, hogy elfogad egy új rendeletet, amely arra kötelezné az autógyártókat, hogy vírusirtóval szereljék fel a gépkocsikat.

Az EU szerint ez fontos előrelépés az autóiparban, célja pedig az, hogy nagyobb biztonságot nyújtson a járművezetők számára. Többen azonban kétségeket és kérdéseket fogalmaztak meg.

Az előírások már most is érvényben vannak az új autómodellekre vonatkozóan, és 2024 júliusától minden újonnan gyártott járműre kötelezőek lesznek. Minden uniós tagállamnak és autógyártónak követnie kell majd az új szabályokat, anélkül, hogy lehetőségük lenne mentességet vagy változtatásokat kérni.

Az autógyártók és a szoftverfejlesztők egyetértenek abban, hogy a járművek biztonsága kulcsfontosságú, az új rendelettel kapcsolatban azonban számos kritikát fogalmaztak meg. A belső szoftverkód fontos részeinek átírása jelentős beruházást jelent, arról nem is beszélve, hogy az előírások szigorú betartatása kihívást jelent az autógyártóknak.

A Bosch és a Continental, az autóipari piac vezető vállalatai aggódnak a hatalmas mennyiségű szoftverkód felülvizsgálatával és esetleges újraírásával járó munka mennyisége miatt, ami nagyon nagy, előre nem látható költségekkel és beruházásokkal jár.

Másrészt ott vannak az autógyártók, akik természetesen tudják, hogy manapság az autók guruló komputerek, de azzal is tisztában vannak, hogy az új előírások miatt számos belső pénzügyi és logisztikai kérdést kell felülvizsgálniuk. A meglévő rendszereket meg kell változtatni, és ez hatalmas pénzügyi befektetéseket igényel, ami többek között az új autók listaárát is megemelheti, és ennek ismét a fogyasztók isszák meg a levét.

Hasonló problémákkal egyébként már találkozhattunk az elmúlt években, hiszen a Volkswagen – például – bejelentette, hogy az új e-UP! modellt 2024 közepétől nem gyártja tovább, mivel az autó elektronikai rendszerének korszerűsítése túl drágává vált. Vannak azonban olyanok is, akik fenntartás nélkül támogatják az EU által előírt új szabályozást, mint például Eric Dequi, a Stellantis kiberbiztonsági szakértője, aki szerint az autók fedélzeti számítógépeinek védelme a kibertámadások ellen ma már kiemelten fontos.

Ez a cikk is érdekelhet: Európa kinyírja az autóipart: jobb ha 2034-ben még benzines autót veszünk?

Andrea

Szenvedélyesen érdekel a világ sokszínűsége – szeretek utazni, felfedezni új kultúrákat, zenéket, filmeket és történeteket. Lelkes vagyok a tudomány, technológia, állatvilág és az inspiráló élettörténetek iránt. Szívesen merülök el különféle országok érdekességeiben, legyen szó társadalmi jelenségekről vagy hétköznapi csodákról. Hiszek abban, hogy a világ megértéséhez nyitottság és kíváncsiság kell – ebből nekem van bőven.

Legfrissebb hírek

MÁV

Európa felgyorsul, a MÁV pedig annak is örül, ha nem késik

Európa most tényleg sínekre teszi a jövőt. Az Európai Bizottság a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) programjának keretében mutatott be egy átfogó tervet, amely 2040-re egységes, nagysebességű vasúthálózatot hozna létre a kontinensen. A
musk robot

Így formálják emberivé Musk humanoidjait

A Business Insider beszámolója szerint valahol Kaliforniában, egy zárt Tesla-laborban emberek nap mint nap ugyanazokat a mozdulatokat ismétlik. Letörölnek egy asztalt, felemelnek egy csészét, porszívóznak, majd újra kezdik. Nem hatékonysági tréningről van
megújul a cipzár

100 év után megújul a cipzár

100 év után új korszak kezdődik: forradalmi újítást kap a cipzár. Több mint egy évszázada változatlan formában működik a cipzár: két egymásba kapcsolódó fogsor, egy húzószár, és mindezt kétoldalt egy szövetcsík rögzíti

Mielőtt továbblépnél