Autópályával vágják félbe az amazóniai esőerdőt egy klímakonferencia miatt

2025.04.12.
Olvasási idő: 3 perc

Nemrég egy 13 kilométeres szakaszt vágtak ki a védett amazóniai esőerdőből, hogy ironikus módon helyet csináljanak egy új, négysávos autópályának a COP30 klímacsúcsra.

Ahogyan az alábbi drónfelvételen is látható, a brazil kormány a novemberi konferenciára készülve a védett esőerdőn keresztül vezeti át az új autópálya-szakaszt.

Amazonas esőerdő irtás
A környezetvédők szerint az új autópálya az Amazonas elképesztően változatos élővilágát is veszélyezteti.

A négysávos út arra szolgál majd, hogy megkönnyítse az utazást Belém városába, amely hamarosan a világ vezetőinek ad majd otthont. És bár a brazil kormány korábban környezetvédelmi aggályok miatt elvetette az Avenida Liberdade néven ismert autópálya terveit, a COP30 előtt a projektet más infrastrukturális tervekkel együtt újjáélesztették.

Adler Silveira infrastrukturális miniszter „fenntartható autópályaként” hivatkozott a négysávos útra, de számos helyi lakos és természetvédő a jelentős környezeti hatásokra hivatkozva bírálta a döntést.

Luiz Inácio Lula da Silva brazil elnök megvédte a projektet, mondván, a csúcstalálkozó „egy konferencia lesz az Amazonasban, nem pedig egy konferencia az Amazonasról”.

Ennek ellenére Lula szerint a konferencia rávilágít majd az Amazonas szükségleteire, és megmutatja a világnak, hogy a brazil kormány mennyi mindent tett az Amazonas védelme érdekében – talán mindenki érzi, mennyire ironikus ez a kijelentés, tekintve, hogy Lula kormánya most vágta félbe az esőerdőt egy 13 kilométeres szakaszon.

Komoly problémákkal néz szembe az Amazonas

Az Amazonas kulcsfontosságú szerepet játszik a szén-dioxid elnyelésében, emellett pedig több mint 3 millió fajnak ad otthont. Éppen ezért a brazil kormány erdőirtása sokak szerint ellentmond a klímacsúcs céljának.

A BBC-nek nyilatkozva Claudio Verequete – aki az autópályától mintegy 200 méterre lakik – elmondta, az új autópálya mindent tönkretett a családja számára.

„A termésünket már kivágták. Többé már nincs annyi bevételünk, hogy eltartsuk a családunkat” – mondta Verequete, hozzátéve, hogy nem kapott kártérítést a kormánytól, és aggódik amiatt, hogy az útépítés további erdőirtáshoz vezet.

Az amazóniai esőerdő egyre több problémával néz szembe, 2024 augusztusában például pusztító erdőtüzek söpörtek végig a területen – sok közülük szándékosan indult, hogy a gyújtogatók területekhez jussanak. Eközben az Amazonas folyó vízszintje már a második egymást követő évben zuhant rekordalacsony szintre, ami arra kényszerítette a kormányokat, hogy szükségállapotot hirdessenek, és élelmiszert, illetve vizet osszanak az érintett lakosságnak.

Amazonas esőerdő irtás
2024-ben Brazíliában összesen 62 131 erdőtüzet észleltek, amelyek során több mint 46 millió hektár égett le.

A magángépek miatt is egyre több kritika éri a klímacsúcsokat

Az éghajlatváltozással kapcsolatos csúcstalálkozókat egyre több kritika éri amiatt, hogy többet ártanak, mint használnak. Különösen a világ vezetőit vádolják képmutatással, akik a saját magánrepülőgépeikkel utaznak ezekre a rendezvényekre.

A dubaji COP28 konferencia miatt például 291 magángép szállt fel, amelyek a becslések szerint 3800 tonna CO2-t termeltek, ami több mint 500 ember éves kibocsátásának felel meg.

A Gulfstream G650 – a csúcstalálkozók egyik legnépszerűbb modellje – óránként körülbelül 1893 liter üzemanyagot éget el, ami azt jelenti, hogy egy ötórás repülés során 23,9 tonna CO2-t termel.

Az esőerdő-irtás és az elképesztő mennyiségű szén-dioxid kibocsátása rávilágít arra, mennyire szükségtelenek – vagy inkább ártalmasak – ezek a klímacsúcsok, amelyek valós eredményeket egyelőre nem is nagyon tudtak felmutatni.

TK

Közgazdasági tanulmányaim révén kerültem közel a globális folyamatok elemzéséhez, azóta pedig egyre inkább a geopolitika és a makrogazdasági trendek váltak a fő érdeklődési területeimmé. Emellett élénken figyelem a tudományos-technológiai fejlődést, különös tekintettel az űrkutatásra, amely szerintem a következő évtized egyik kulcsterülete lesz.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian