Cybertruck: apokalipszis-biztos jármű vagy digitális díszlet?

2025.05.19.
Olvasási idő: 3 perc

Ha van autó, amelyik megosztja a közvéleményt, az a Tesla Cybertruck. Elon Musk jó ideje hirdeti, hogy ez a szögletes acélszörny nemcsak a jövőbe vezet, hanem a végromláson is át.

A járművet „apokalipszis-állónak” nevezte, marketingjében pedig egyfajta digitális párizsi kommünt vagy Mad Max-szerű szabadságharcos városi harckocsiként jelenik meg. Csakhogy azok, akik komolyan készülnek a rendszerösszeomlásra – a prepperek és túlélőspecialisták – egészen mást mondanak.

Sok benne a tech, de kevés benne a bizalom

A Guardian riportjában megszólaló túlélőszakértők szerint a Cybertruck épp azzal bukik meg, amivel a legtöbb kriptovaluta-hívő is vigyáz: túl sok a benne rejlő digitális függőség.

Ha leáll az áram vagy a műholdas rendszer, mivel javítod meg? Nem tudom frissíteni a fedélzeti szoftvert a pusztán

– fogalmaz egy interjúzott túlélésre készülő szakértő.

Ez nemcsak technikai kérdés, hanem filozófiai is: a kriptóval szimpatizálók gyakran keresik az önrendelkezést a digitális eszközök világában. Ügyelnek arra, hogy ne legyenek kiszolgáltatva egyetlen szolgáltatónak vagy centralizált rendszereknek. A Cybertruck viszont egy zárt, Musk-vezérelt ökoszisztéma terméke, amelyben az adatok, frissítések és működés kulcsa is a gyártó kezében van.

Tesla Cybertruck

Túl sok díszlet, túl kevés tartalom

Több tapasztalt off-road tesztelő szerint a Cybertruck inkább mutatós, mint használható – az acélborítás ellenére nem bírja a komolyabb terepet, és már autómosás után is akadtak meghibásodások. Pulitzer-díjas autós szakírók is úgy értékelték: ez egy inkább útra való dizájntermék, mint valódi túlélőgép. Egy NASA-mérnökből lett prepper, Arthur Bradley szerint ugyan kibírhat némi kézifegyveres tűzharcot, de a kérdés valójában az:

Miért is lőnének rám egy Cybertruck miatt? Mert idiótának tartanak, vagy mert támogatónak néznek?

A technológiával túlzsúfolt jármű, mely inkább cosplay, mint túlélőeszköz, nem a gyakorlati tapasztalatokra, hanem tech-víziókra épül.

Ez a közepes képességű gépszörny nem olyan emberek keze munkáját dicséri, akik valóban értenek a terepjárókhoz

– áll a Guardian cikkében. A Cybertruck inkább egy szerepjáték-kelléknek tűnik, melyet tech-rajongók terveztek politikai szimbólumként – és ez a politikai háttér sem javít a megítélésén.

Az egész helyzet ironikusabb nem is lehetne: egy milliárdos, aki nyilvánosan bírálja az államot, ugyanakkor a kormányellenes posztapokaliptikus víziókkal ad el járművet – olyan szlogenekkel, mintha máris készülne az állam nélküli jövőre. A valóság viszont az, hogy miközben Elon Musk mintha a „betegség” és a „gyógyszer” szerepét is magára vállalná, még azok sem vásárolják a Cybertruckot, akiket célzott: a prepper-közösség elfordult tőle, a nagyközönség pedig sosem kérte igazán. Az eredmény: 800 millió dollárnyi eladatlan készlet porosodik a kereskedésekben.

És ha a jármű nem lett sem a „közember túlélőjárműve”, sem a „rendszerrel szembenállók páncélozott reménye”, akkor kinek készül valójában? Úgy tűnik, főként a rendfenntartó szervek – köztük amerikai rendőrségek – használják majd. Így a Cybertruck inkább válik a posztapokaliptikus hatalom jelképévé, mintsem annak a szabadságharcosévá, akinek eredetileg szánták.

Egy vasszörny tanulsága

Elon Musk gyakran egyszerre épít rendszert és hirdeti annak lebontását. A Cybertruck éppen ezért olyan érdekes paradoxon: egy mérhetetlenül digitális termék, amit a rendszer végének reklámozásával próbálnak eladni. De úgy fest, hogy azok, akik hisznek a technológiai autonómiában, inkább maradnak a megbízható, egyszerű, javítható megoldásoknál.

A Cybertruck tehát lehet feltűnő, lehet hangos, lehet acélból – de amíg a számítógépe működik, addig nem a szabadság jelképe, hanem csak egy szimbolikus lakat a digitális zárt ajtókon.

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális

Pár éven belül megelőzheti a ChatGPT-t egy új AI chatbot?

A Perplexity mesterséges intelligenciája 780 millió kérdést kapott májusban, mondta Aravind Srinivas vezérigazgató a Bloomberg Tech Summit csütörtöki rendezvényén. Srinivas szerint az AI chatbotnak 780 millió kérdést tettek fel az előző hónapban,
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél