Az Európai Unió évek óta tudja, hogy a ritkaföldfémek és más stratégiai nyersanyagok kulcsfontosságúak a technológiai és ipari versenyképességhez. A diagnózis helyes volt, a cselekvés azonban lassú. Közben Kína a nyolcvanas évektől módszeresen építette föl dominanciáját: ma tíz nehéz ritkaföldfémből 100%-ban kínálja a globális keresletet, és export korlátozásokkal, engedély kötelezettséggel (már 0,1% kínai eredetű tartalomra is) kézben tartja az ellátást. A kérdés sürgető: hogyan csökkentheti Európa a kiszolgáltatottságát – és ebben milyen szerepe lehet Lengyelországnak?
Európa lemaradása és a kínai függés ára
A SET Foundation friss elemzése szerint az EU helyesen ismerte fel, hogy a nyersanyag-stratégia nemzetbiztonsági kérdés, a végrehajtás viszont lassan halad. A beruházások üzembe állítása évekig tart, az engedélyezés túlbonyolított, a feldolgozókapacitás pedig szűk. Közben a kereslet meredeken nő: a lítium iránti igény a 2020-as szinthez képest várhatóan a negyvenszeresére, a grafité a huszonötszörösére, a ritkaföldfémeké pedig nagyjából a hétszeresére emelkedhet 2040-ig. Nem csak az elektromos autóipar érintett: a védelmi ipar is ezekre a kritikus anyagokra támaszkodik – a NATO 2024-ben tizenkettőt sorolt közülük a legfontosabb kategóriába. A kínai exportkorlátozások ráadásul nemcsak a bányászatra, hanem a feldolgozási és újrahasznosítási technológiákra is kiterjednek, tovább növelve az európai függést.
Mit tehet Lengyelország?
Lengyelország jó kiindulóponttal indul: nemcsak szénben erős, hanem jelentős réz-, ezüst-, lítium- és titánbányászata is van. A KGHM a világ egyik legnagyobb ezüsttermelője és fontos rézszereplő; chilei, amerikai és kanadai bányái révén képes hozzájárulni Európa nyersanyag-biztonságához.
Az emberi oldal is számít. 2000 óta Európában mintegy 60%-kal csökkent a bányászképzésben diplomázók száma, a bányászok átlagéletkora pedig ötven év felett van. Lengyelország ugyanakkor még mindig rendelkezik tapasztalt szakemberekkel és megfelelő egyetemi háttérrel.
Kapcsolódó tartalom: Lengyelország beelőzte a Nyugatot – miközben egy centit sem hátrált
Ami hiányzik, az egy következetes, hosszú távú nyersanyagpolitika. Olyan irány, amely a hazai bányászatot nemcsak szénre és rézre építi, hanem a következő generáció számára fontos anyagokra is – például lítiumra és ritkaföldfémekre. Ehhez gyorsabb és kiszámíthatóbb engedélyezésre, célzott beruházási ösztönzőkre és bővített képzési programokra van szükség.
EU-keret: kitermelés, feldolgozás, újrahasznosítás
A Critical Raw Materials Act konkrét célokat rögzít: 2030-ig legalább 10% hazai kitermelés, 40% feldolgozási kapacitás és 25% újrahasznosítás a stratégiai nyersanyagokra, valamint az, hogy egyetlen külső partner se adja a kínálat több mint 65%-át. A fő akadály az idő: még Ausztrália és Kanada szerint is legalább hat év kell egy ritkaföldfém-finomítási lánc kiépítéséhez kínai technológia nélkül. Ezért Európában a hangsúly a gyorsításon lehet: az engedélyezés egyszerűsítése és rövidítése, „egyablakos” ügyintézés, illetve célzott környezeti és társadalmi garanciák beépítése.
Intézményi pénz és szuverén hozzáférés
A SET Foundation egy Európai Nyersanyag Alap létrehozását javasolja. Ennek feladata lenne a külföldi lelőhelyek feltárásának finanszírozása, kitermelési jogok megszerzése, kisebbségi részesedések vásárlása bányákban, valamint a feldolgozási és újrahasznosítási láncok kiépítésének támogatása. E nélkül az EU a csúcstechnológiát és a zöld átállást is kockáztatja: az elektromos autók, akkumulátorok, szélturbinák és félvezetők mind nagy anyagigényűek, és a szűk keresztmetszet ma nem a tervezés, hanem az alapanyagokhoz való hozzáférés.