Káoszt okozott a Brexit – elviekben van megállapodás, a valóság viszont egy rémálom

2021.01.24.
Olvasási idő: 4 perc

Boris Johnson miniszterelnök karácsonykor kereskedelmi megállapodást kötött Brüsszellel, az Európai Unióból való kilépés azonban még csak most kezdi éreztetni a szörnyű hatásait. Követhetetlen import-export szabályok, virágzó bürokrácia, elképesztő plusz költségek, ezekkel kell szembenéznie a brit vállalkozásoknak.

Boris Johnson pár hete boldogan jelentette be az unióval kötött kereskedelmi megállapodást, mely elvileg a Brexit ellenére biztosítaná a szabad kereskedelmet. Ami elméletben szép is, a valóságban viszont már nem annyira. A frissen fogott halak rárohadnak a halászokra, a brit exportőrök nem tudják áruikat az unióba eljuttatni, a logisztikai cégek nem látnak át a bürokrácia útvesztőin. Sokan úgy vélik a szigetországban, hogy a Brexit miatt sok import-export vállalkozás csődbe mehet hamarosan. Az IHS Markit pénteken közzétett adatai szerint a Brexit és a koronavírus-járvány miatt az Egyesült Királyság gazdasága korábban nem látott válságba került. Többen kongatják a vészharangokat, de úgy tűnik, Johnson nem vesz tudomást a cégek vészkiáltásáról.

A skót halászok elvesztették a reményt

Elsőként a skót halászok szólaltak fel, akik szerint az egész halászati ipar heteken belül összeomolhat. Bár a brit kormány azt állította, hogy a halászat prioritást élvez a megoldandó feladatok listáján, eddig semmi nem történt az ügyükben.

James Withers, a Scotland Food és a Scotland Food vezérigazgatója azt mondta, hogy korábban egyetlen papírral friss halat küldhettek a halászok Madridba. Most minden tranzakcióhoz nagyjából 26-ra van szükség. Ez a valóságban azt jelenti, hogy egyes exportőrök egyik napról a másikra elszakadtak az európai piactól. Egy olyan iparágban, mint a halászat is, ez egy csapás, hiszen a haszon gyakran alacsony, minden adminisztrációs munkával töltött óra pedig kritikus fontosságú mind a termék frissessége, mind a vállalkozás termelékenysége szempontjából.

A skóciai helyzet ugyanakkor nem mondható olyan drámainak, mint az élelmiszerhiány, amely az üzletekben jelentkezhet hónapokon belül. Egy walesi lóeledelekkel foglalkozó vállalkozás már egy hónapja nem tud semmit Európába szállítani, mert a vámügyi rendszer hibái miatt az elküldött csomagok visszaérkeznek. A fuvarozó cégek és a logisztikai vállalatok valóban aggódnak, hiszen az elkövetkező időszak kritikus lehet. Az érintett szektorok szerint a brit fogyasztók még egyelőre nem éreznek komolyabb zavart az áruellátásban, de ez megváltozhat, mivel a következő hónapokban növekszik a kereskedelem volumene, ami további nyomás alá helyezi a határrendészetet és annak rendszereit. Ez a brit vásárlók számára elérhető friss termékek választékának fokozatos csökkenését eredményezheti. A Logistics UK szóvivője szerint „rövid távon előfordulhat, hogy visszatérünk a szezonálisabb vásárlási megközelítéshez, vagy korlátozottabb választékot tudunk csak kínálni.”

Észak-Írország bajban lehet

Az a régió, ahol villámgyorsan bekövetkezhet az élelmiszerhiány nem más, mint Észak-Írország. A közösségi médiában már most üres szupermarketek polcairól posztolnak képeket az emberek. Észak-Írország az EU egységes piacán belül maradt, ami sokkal nehezebbé tette az élelmiszerek Nagy-Britanniából történő behozatalát. Simon Coveney külügyminiszter elmondta, hogy az észak-ír szupermarketekben üres polcokat ábrázoló képeket egyértelműen a Brexit-nek köszönhetjük.

A kereskedelmi szakértőket aggasztja az EU és az Egyesült Királyság közötti kereskedelem fokozatos csökkenése. „A lassú csökkenés bizonyos szempontból veszélyesebb, mint a hirtelen fellépő élelmiszerhiány” – mondta David Henig, az Európai Nemzetközi Politikai Gazdasági Központ brit igazgatója. „Különösen aggódom amiatt, hogy az exportőrök nem tudják teljesíteni a megrendeléseket és elveszítik az ügyfeleket.”
Öt éve tudunk erről a problémáról, mégsem készültünk fel”– jelentette ki Anna Jerzewska, a Trade and Borders alapítója, aki az exportőröket és az importőröket segíti egész Európában.
Jerzewska azt nyilatkozta, hogy ügyfelei arra panaszkodnak, hogy az Egyesült Királyság kormánya nem segít nekik. „Egy technikai kérdés megválaszolása 48 órát vehet igénybe, ami nyilvánvalóan komoly probléma a friss termékek esetében. A telefonos központok emberei csak útmutatást tudnak adni, ami nem alkalmas semmire.”

Üres polcok egy észak-ír szupermarketben

Többen úgy vélik, hogy Boris Johnson és kormánya sikernek adja elő a Brexit-et, a valóságban azonban egy igazi rémálom az egész. 

Sokan kifejezetten pesszimisták és úgy vélik, hogy ez a hanyatlás végül oda vezet, hogy Európa a londoni city-t is magához csábítja, mely a világ legnagyobb bankjainak ad otthont.
„Amint elillen a Covid-köd, a globális terjeszkedésre vágyó pénzügyi és szolgáltató cégek meglátják Londont, és rájönnek, hogy le kell mondaniuk a versenyelőnyünkről” – mondta egy konzervatív parlamenti képviselő. A londoni bankok és kereskedők azt remélik, hogy a helyzet rendeződni fog és továbbra is korlátozott zavarokkal ugyan, de ki tudják majd szolgálni az uniós ügyfeleket. Ha nem sikerül az uniónak és Johnson-nak ebben a kérdésben megegyezni, az óriási érvvágás lesz a briteknek.

Andrea

Közgazdászként mindig is érdekelt a pénzügyek világa. 2016-ben ismerkedtem meg a bitcoinnal, azóta pedig a mindennapi életem részévé váltak a kriptovaluták. 2019-ben csatlakoztam a BitcoinBázishoz íróként, 2020 óta pedig a portál főszerkesztője vagyok. Ismereteimet igyekszem folyamatosan bővíteni és minél többet megtudni a kriptovalutákról, a mögöttes technológiáról és a gyakorlati használhatóságukról.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél