Itt az újabb EU-rendelet: az autóipar aggodalmát fejezte ki

2023.07.19.
Olvasási idő: 2 perc

Az Európai Bizottság két új rendeletet fogadott el a modern, egyre inkább csúcstechnológiát alkalmazó autók védelmében. Nem mindenki ért egyet az újabb kötelezettséggel.

Autóink ma már gyakorlatilag négykerekű számítógépekhez hasonlítanak, emiatt pedig az Európai Unió szerint járműveink ki lehetnek téve a kibertámadásoknak. Ezért az Európai Bizottság úgy döntött, hogy elfogad egy új rendeletet, amely arra kötelezné az autógyártókat, hogy vírusirtóval szereljék fel a gépkocsikat.

Az EU szerint ez fontos előrelépés az autóiparban, célja pedig az, hogy nagyobb biztonságot nyújtson a járművezetők számára. Többen azonban kétségeket és kérdéseket fogalmaztak meg.

Az előírások már most is érvényben vannak az új autómodellekre vonatkozóan, és 2024 júliusától minden újonnan gyártott járműre kötelezőek lesznek. Minden uniós tagállamnak és autógyártónak követnie kell majd az új szabályokat, anélkül, hogy lehetőségük lenne mentességet vagy változtatásokat kérni.

Az autógyártók és a szoftverfejlesztők egyetértenek abban, hogy a járművek biztonsága kulcsfontosságú, az új rendelettel kapcsolatban azonban számos kritikát fogalmaztak meg. A belső szoftverkód fontos részeinek átírása jelentős beruházást jelent, arról nem is beszélve, hogy az előírások szigorú betartatása kihívást jelent az autógyártóknak.

A Bosch és a Continental, az autóipari piac vezető vállalatai aggódnak a hatalmas mennyiségű szoftverkód felülvizsgálatával és esetleges újraírásával járó munka mennyisége miatt, ami nagyon nagy, előre nem látható költségekkel és beruházásokkal jár.

Másrészt ott vannak az autógyártók, akik természetesen tudják, hogy manapság az autók guruló komputerek, de azzal is tisztában vannak, hogy az új előírások miatt számos belső pénzügyi és logisztikai kérdést kell felülvizsgálniuk. A meglévő rendszereket meg kell változtatni, és ez hatalmas pénzügyi befektetéseket igényel, ami többek között az új autók listaárát is megemelheti, és ennek ismét a fogyasztók isszák meg a levét.

Hasonló problémákkal egyébként már találkozhattunk az elmúlt években, hiszen a Volkswagen – például – bejelentette, hogy az új e-UP! modellt 2024 közepétől nem gyártja tovább, mivel az autó elektronikai rendszerének korszerűsítése túl drágává vált. Vannak azonban olyanok is, akik fenntartás nélkül támogatják az EU által előírt új szabályozást, mint például Eric Dequi, a Stellantis kiberbiztonsági szakértője, aki szerint az autók fedélzeti számítógépeinek védelme a kibertámadások ellen ma már kiemelten fontos.

Ez a cikk is érdekelhet: Európa kinyírja az autóipart: jobb ha 2034-ben még benzines autót veszünk?

Andrea

Közgazdászként mindig is érdekelt a pénzügyek világa. 2016-ben ismerkedtem meg a bitcoinnal, azóta pedig a mindennapi életem részévé váltak a kriptovaluták. 2019-ben csatlakoztam a BitcoinBázishoz íróként, 2020 óta pedig a portál főszerkesztője vagyok. Ismereteimet igyekszem folyamatosan bővíteni és minél többet megtudni a kriptovalutákról, a mögöttes technológiáról és a gyakorlati használhatóságukról.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél