Visszafogja magát a Shell, a klímacéljain spórol

2023.09.03.
Olvasási idő: 4 perc

Hat hónappal azután, hogy Wael Sawant a Shell vezérigazgatójává választották, szép csendben felszámolták a karbonlábnyom csökkentésére tett erőfeszítések terveit.

Egy júniusi, befektetőknek szóló rendezvényen Sawan új stratégiát mutatott be az európai olajvállalat számára. Ebben többek között szerepel a költségek csökkentése, valamint az olajból és földgázból származó nyereség megduplázása.

Egy fontos dologról azonban nem esett szó: a Shell azon kötelezettségvállalásáról, hogy évente 100 millió dollárt költ majd olyan megoldásokra, amelyek segítségével 2050-re karbonsemlegessé tehetnék a vállalatot.

A cég megerősítette, hogy az ellentételezési program a kukában landolt. Ugyanilyen sorsa jutott az a tervük is, hogy évi 120 millió karbonkreditet gyűjtsenek be az évtized végéig olyan projektektől, amelyek fák, füvek és más természeti erőforrások segítségével kötik meg a szén-dioxidot.

Ezzel a vállalat teljes kibocsátásának 10 százalékát tudnák ellentételezni. Az azonban, hogy milyen új tervekkel szeretnék teljesíteni a klímavédelem kapcsán megfogalmazott céljaikat (egyáltalán szándékukban áll-e), továbbra sem derült ki.

A visszalépés egyszerre tükrözi Sawan elköteleződését az olaj- és gázüzlet iránt (ez generálja ugyanis a Shell legnagyobb profitját), valamint arra utal, hogy a vállalaton belül is tudhatták, a kezdetben megfogalmazott célok tarthatatlanok.

Nem sokat tett a Shell az elmúlt két évben

Azt azonban nem mondhatjuk, hogy semmi sem történt klímasemlegesség terén a Shell háza táján. Az eredeti költségvetés kevesebb mint felét, nagyjából 95 millió dollárt költöttek ugyanis arra, hogy Nyugat-Afrikától kezdve a brazil Amazonas vidékén át az ausztrál farmokig bezárólag karbonprojekteket támogassanak és hozzanak létre. Ezzel azonban nem sok ellentételezést sikerült elérniük, és továbbra is nehezen találnak olyan projekteket, amelyek megfelelnének a minőségi szabványoknak.

A Shell tehát egy újabb negatív példa a karbon-ellentételezés színterén, amely az utóbbi időkben vált a nagyvállalatok fontos, ám annál ellentmondásosabb „éghajlati megoldásává”. A Bloomberg New Energy Finance becslése szerint az önkéntes karbonpiac – amelynek jelenlegi értéke nagyjából 2 milliárd amerikai dollárra tehető – 2037-re egy 950 milliárd dolláros ágazattá nőheti ki magát.

Flora Ji, aki 17 éve dolgozik a Shellnél, 2021 óta felel a vállalat természetalapú megoldásaiért. Még mielőtt Sawan visszavonta volna a hivatalos 120 milliós éves ellentételezési célt, azt mondta, már akkor is mindenki tudta, hogy ez egy nagy szám.

A karbonpiac mindeközben nem nőtt eléggé gyorsan ahhoz, hogy lépést tartson a növekvő kereslettel – tette hozzá. „Nem történt meg az a nagyszabású, exponenciális növekedés, amire számítottunk.”

Korábban írtuk a Shellről: A BP és Shell is elkezd az olaj mellett Bitcoint bányászni?

Az ellentételezés ennek ellenére nem az egyetlen potenciális megoldás a Shell számára. A Science Based Targets nevű ENSZ-kezdeményezés szerint például akkor érdemes ehhez az eljáráshoz folyamodni, ha már minden lehetséges módon csökkentették a kibocsátását egy vállalat, és akkor is csak a maradék kibocsátás 10%-át kell „jóvá tenni”.

Ji elmondta, miszerint a Shell hosszú távú célja is pontosan ez volt. Vagyis előbb ahol csak lehet, elkerülni a kibocsátást, ezt követően a maradékot csökkenteni, majd a legvégén ellentételezni.

„A Shell fenntarthatósági és klímacéljai megmaradnak” – mondta el a vállalat egy szóvivője.

Lassítják az olajról való leválást

Sawan egyébként amellett, hogy leállította az ellentételezést, azt a célt is megszüntette, hogy több elektromos áramot értékesítsenek. Azt is megfogadta, hogy jóval körültekintőbben fognak befektetéseket kieszközölni a megújuló energiaforrásokba, amely az olajról és földgázról való leválás egyik gerincágazatát jelenti. Halkan de biztosan elálltak attól a tervüktől is, hogy 500.000 elektromos töltőpontot hozzanak létre 2025-ig, valamint hogy 10%-os globális részesedést szerezzenek a tisztahidrogén-értékesítésből.

„A vállalat most rövid távon a profit maximalizálására fókuszál” – mondta Adam Matthews, az Anglia Egyháza Nyugdíjbizottságának befektetésért felelős vezetője.

Annak ellenére, hogy Matthews és mások is jelentős változásokat látnak a téren, a Shell továbbra sem változtatta a 2050-re vonatkozó nettó zéró kibocsátási céljait.

A Shell szintén nem hagyott fel az ellentételezési törekvéseivel. Ji azt mondta, a vállalat a piacon elérhető ellentételezési termékek megvásárlásával is megerősítheti ezen szándékát. Mindez természetesen azt jelenti, hogy a Shell továbbra is ki van téve azoknak a rosszabb minőségű kibocsátási egységeknek, amelyeket eleve el akart kerülni.

Érdekelhet még: A karbonkredit lehet az új bitcoin a befektetők körében?

Winterbrn

2017-ben kezdtem el kriptovalutákkal foglalkozni a CoinColorsnál. A BitcoinBázison – kisebb-nagyobb megszakításokkal – 2019 óta tevékenykedem szerkesztőként. Széles körű tapasztalattal rendelkezem a kriptovaluták, a blokklánc-technológia és a fintech világában. Hiszek a Bitcoin elsőbbrendűségében, de nem tartom magam Bitcoin-maxinak. Fő érdeklődési területem a blokklánc-technológia és annak valóélet-beli felhasználása.

Legfrissebb hírek

megújul a cipzár

100 év után megújul a cipzár

100 év után új korszak kezdődik: forradalmi újítást kap a cipzár. Több mint egy évszázada változatlan formában működik a cipzár: két egymásba kapcsolódó fogsor, egy húzószár, és mindezt kétoldalt egy szövetcsík rögzíti
spacex

A SpaceX az USA új rakétapajzsát tervezi

A politikai ígéretek ritkán érik el a csillagokat – kivéve, ha Elon Musk is szerepel a történetben… Elon Musk cége, a SpaceX közel áll ahhoz, hogy elnyerje az amerikai kormány több milliárd
csokitorta

Miért a csokitorta a legjobb tanár a közgazdaságtanban?

Ha a gazdaságról beszélünk, legtöbben számokra, grafikonokra és GDP-adatokra gondolunk. De van egy közgazdasági iskola, amely szerint a gazdaságot nem táblázatokból lehet megérteni, hanem az emberekből vagy például egy csokitorta receptjéből. Ez
Ai poltikai kampány

Ezt a kampányt már nem az emberek írják

A magyar politikai kampányt ma már a mesterséges intelligencia formálja. Az új korszak: amikor a politika már nem emberi kézben van Az elmúlt néhány évben Magyarországon is elkezdődött egy csendes, de alapjaiban