Ezzel a repülőgéppel készül az amerikai hadsereg az atomháború kitörésére

2023.09.16.
Olvasási idő: 3 perc

A biztonságpolitika világában minden reális eshetőségre léteznek előre lefektetett protokollok és tervek. Így van ez az atomháborúval is, melynek kitörése esetén egy különleges repülő irányítási központ kerülne a főszerepbe, melyet az amerikaiak még a hidegháborúban fejlesztettek ki.

Az Egyesült Államok hadseregének flottájában prominens helyet foglalnak el a Boeing E-4B gépek, melyeket „világvége repülőgépeknek” is neveznek. Ezek a mobil parancsnoki központok mindig készen állnak egy esetleges atomháború kitörésére. A hidegháborúban a nukleáris sugárzással szembeni ellenállása volt a legfontosabb tulajdonsága, de idővel rájöttek, hogy továbbfejlesztve tökéletes politikai Noé bárkája építhető belőle.

A repülőgépeket hivatalosan National Airborne Operations Center (NAOC) néven ismerik, és technikailag ezek átépített Boeing 747-200 típusú gépek. A legprofibb kommunikációs berendezésekkel vannak felszerelve, hiszen elsődleges célja, hogy mozgó kommunikációs központként szolgáljon a hadsereg vagy a politikai vezetés számára.

Az idők során jelentősen kibővült a gépek funkcionalitása, mára kb. 450 négyzetméter irodaterület is helyet kapott benne, amelyben konferenciatermek, sajtóközpont, és alkalmi ágyak találhatóak. Az E-4B gépek akár napokig is képesek a levegőben maradni, és onnan tartani a kapcsolatot a földi támaszpontokkal.

A nukleáris háborúra való felkészülés jegyében a gépek elektromágneses lökéshullámok elleni védelemmel is rendelkeznek, azaz elméletben közvetlenül a nukleáris robbanások környékén is üzembiztosan tudnak repülni. A pilótafülke speciális felszereléssel van ellátva, hogy megvédje a pilótákat az ilyen robbanások okozta vakság ellen.

Átlagemberként elképzelhetetlennek hathat, de a gépeket az év minden napján készenlétben tartják, akkor is, amikor látszólag semmi esélye egy komoly krízis kitörésének. Ezt Mike Shirley alezredes így foglalta össze: „Ez a repülőgép soha nem áll le. A hét minden napján, 24 órában, 365 napban dolgoznak körülötte az emberek, akik gondoskodnak arról, hogy a 42 különböző kommunikációs rendszer készen álljon, ha csatlakoztatni kell, és folyamatosan karbantartják.”

Minden repülőgépen egy 65 fős legénység dolgozik, és a fedélzeten tartózkodók bármilyen kommunikációs eszközhöz hozzáférnek, beleértve a telefonvonalakat, rádió és televízió adókat, és az internetet is, hogy biztosítsák, hogy a VIP személyek kapcsolatban maradhassanak bárkivel, akivel szükséges. A gép fontos szerepet játszik abban, hogy az USA légiereje folyamatosan készenlétben tudjon lenni, és garantálni tudja a legfőbb vezetők fizikai védelmét is.

Az E-4B-k eredetileg 1973-ban álltak szolgálatba, majd az évek során folyamatosan fejlesztették őket. 2005-ben egy kétmilliárd dolláros program keretében jelentős modernizáción estek át, ráadásul a gép karbantartási költsége óránként további 160 ezer dollárba került. A folyamatos fejlesztések ellenére a gépek már jelentősen túllépték az eredetileg tervezett élettartamukat.

Jelenleg Survivable Airborne Operations Center (SAOC) néven zajlik egy program, melynek célja az E-4B-k kiváltása lenne, de ez a program még csak fejlesztési stádiumban van, és kérdéses, hogy elkészül-e az E-4B-k szolgálati idejének lejárta előtt. A hírek szerint a fejlesztés büdzséje a várható határidőkkel együtt folyamatosan növekszik, de az amerikai védelmi minisztériumnak esze ágában sincs kompromisszumokkal csökkenteni az USA védelmi képességeit.

Érdekelhet még:

Zsófi

Minden érdekel, ami izgalmas, innovatív vagy meghökkentő – legyen szó technológiáról, gazdaságról vagy váratlan fordulatokról a nagyvilágban. Ezek a témák kizökkentenek a hétköznapokból, és új nézőpontokat mutatnak meg.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian