Mi történne, ha átfúrnál a Föld egyik oldaláról a másikra?

2023.12.30.
Olvasási idő: 4 perc

A Föld számos rétege rejtve van a szemünk elől. De mi lenne, ha át tudnánk fúrni a bolygó közepét, hogy eljussunk a Föld átellenes pontjára? Milyen szélsőséges erőkkel és hőmérsékletekkel találkoznánk a bolygó mélyén?

Bár a bolygó átfúrásának elmélete továbbra is csak a tudományos ábrándozás szintjén marad, a tudósoknak az eddig végzett fúrási tapasztalatai alapján van néhány elképzelésük arról, hogy mivel járna egy ilyen hihetetlen projekt.

Oroszországban már megpróbálták a lehetetlent, de csak 12 kilométerig jutottak

Csakhogy némi elképzelésünk legyen az alapokról: a Föld átmérője 12 756 kilométer, így a bolygó teljes átfúrásához egy gigantikus fúróra és több évtizedes munkára lenne szükség.

Az első réteg, amelyet át kell fúrni, a kéreg, amely az amerikai földtani intézet szerint körülbelül 100 km vastag. Ahogy a fúró egyre mélyebbre jut a föld alatt, folyamatosan nő a nyomás.

„Minden három méternyi kőzetréteg nyomása megegyezik a normál légköri nyomással a tengerszinten” – mondta Doug Wilson, a Santa Barbara-i Kaliforniai Egyetem kutató geofizikusa a Live Science-nek. „Ez nagyon gyorsan összeadódik, ha nagyszámú kilométerről beszélünk” – mondta.

A legmélyebb ember által készített lyuk jelenleg az oroszországi Kola Superdeep Borehole, amely 12,2 km mély. A fenekén a nyomás négyezerszerese a tengerszintinek. A World Atlas szerint a tudósoknak közel 20 évükbe telt, hogy elérjék ezt a mélységet. És ez – az USGS földréteg-adatai szerint – még mindig csak alig valamivel több mint 80 kilométerre van a következő rétegtől, a köpenytől, amely egy 2800 km vastag, sötét, sűrű kőzetréteg.

A Kola-félszigeti szupermély fúrás    Fotó: homele.ru

A köpeny és a mag közötti határt „Moho”-nak nevezik (a Mohorovičić diszkontinuitás után). A tudósok először az 1950-es és 1960-as években próbáltak itt ásni a mélytengerfenéken keresztül a Mohole projekt keretében, de nem jártak sikerrel.

Fúrófolyadék nélkül nem jutunk messzire

A bolygó átfúrása során készített lyuk beomlana, hacsak nem pumpálnánk folyamatosan fúrófolyadékot a lyukba. A mélytengeri és olajkútfúrásoknál ez a folyadék egy olyan iszapkeverék, amely nehéz ásványi anyagokat, például báriumot tartalmaz. A folyadék súlya kiegyenlíti a lyukban lévő nyomást a környező kőzet nyomásával, és megakadályozza, hogy a lyuk beszakadjon – magyarázta Wilson.

A fúrófolyadék két további szerepet tölt be: Tisztítja a fúrófejet, hogy megakadályozza, hogy a homok és a kavics eltömítse a gépezetet, és segít csökkenteni a hőmérsékletet, bár a Föld legbelső rétegeiben szinte lehetetlenné válna a fúrógép hűtése. A köpeny hőmérséklete 1410 Celsius-fok. A rozsdamentes acél megolvadna, ezért ezt a fúrót drága speciális ötvözetből, például titánból kellene készíteni.

A magban felfoghatatlan körülmények uralkodnak

A köpeny hőmérséklete például perzselő 2570 Fahrenheit-fok (1410 Celsius-fok). A rozsdamentes acél megolvadna, ezért ezt a fúrót drága speciális ötvözetből, például titánból kellene készíteni – mondta Wilson.

A köpenyen átjutva a fúró végül elérné a Föld magját, körülbelül 3000 km mélységben. A külső mag főként folyékony vasból és nikkelből áll, hőmérséklete pedig 4000 és 5000 °C között mozog. Ezen a forró, olvadt vas-nikkel ötvözeten keresztül fúrni különösen nehéz lenne.

„Ez egy sor problémát okozna” – mondta Damon Teagle, a brit Southamptoni Egyetem geokémiai professzora a Live Science-nek. A tüzes külső mag olyan lenne, mintha folyadékon keresztül fúrnánk, és valószínűleg megolvasztaná a fúrót, hacsak nem pumpálnánk lefelé hideg vizet.

3000 mérföld (5000 km) után a fúró elérné a belső magot, ahol a nyomás olyan erős, hogy a perzselő hőmérséklet ellenére a nikkel- és vasmag szilárd marad. „Valóban leírhatatlan nyomáson lennénk, körülbelül 350 gigapascal, vagyis a légköri nyomás 350 milliószorosa” – mondta Teagle.

Súlytalanság a mag közepén

„A Föld gravitációja a fúrót egész idő alatt lefelé húzná a magba. A mag közepén viszont a gravitáció olyan lenne, mintha a Föld körüli pályán lennénk – gyakorlatilag súlytalanok lennénk. Ez azért van, mert a Föld tömegének vonzása minden irányban egyenlő lenne” – mondta Wilson.

Aztán ahogy a fúró tovább halad a bolygó másik oldala felé, a gravitáció vonzása a fúró helyzetéhez képest megváltozik, és gyakorlatilag ismét „lefelé” húzza a mag felé. A fúrónak a gravitáció ellen kell dolgoznia, miközben „felfelé” nyomul a felszín felé, vissza a külső magon, a köpenyen és a kéregen keresztül, hogy megfordítsa a lefelé vezető utat.

„Ha mindezeket az akadályokat leküzdjük, a legnagyobb probléma a középpont elérése után az, hogy még mindig hosszú út állna előttünk, hogy elérjük a másik oldalt” – mondta Teagle.

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
WHO

Kik pénzelik valójában a WHO-t? Egyre több a kérdőjel 

A világjárványok, globális egészségügyi veszélyhelyzetek és a vakcinák jövője kapcsán gyakran halljuk a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet nevét. De vajon ki finanszírozza ezt a világszinten befolyásos szervezetet? Egy a BMJ Global
hu_HUHungarian