Kedd hajnalban útnak indul a Boeing legújabb űrhajója

2024.05.06.
Olvasási idő: 2 perc

Nagyjából négy évig tartó késések és botladozások után a Boeing végre készen áll arra, hogy űrhajósokat indítson a Nemzetközi Űrállomás fedélzetére.

Magyar idő szerint május 7-én kedden, várhatóan hajnali 4:34 körül útnak indul a Boeing Starliner kapszulája a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). Ez lesz az űrhajó első repülése legénységgel a fedélzeten, a NASA két pilótájával, akik a tesztút során ellenőrzik az űrhajót, majd egy hétig az űrállomáson tartózkodnak.

A NASA az űrsiklók nyugdíjazása után amerikai cégekhez fordult az űrhajósok utaztatásáért. Az Elon Musk-féle SpaceX 2020 óta kilencszer hajtott végre küldetést a NASA számára, míg a Boeingnek csak néhány tesztrepülést sikerült végrehajtania. Amennyiben a Starliner mostani próbaútja jól sikerül, a NASA felváltva fogja megbízni a Boeing-et és a SpaceX-et az űrhajósok szállítására az ISS-re.

Legutóbb az ejtőernyőkkel akadt probléma

A Boeing Starliner űrhajója körülbelül 3 méter magas és 4,5 méter átmérőjű. Akár hét ember is elfér benne, bár a NASA legénysége általában négy főből áll. A vállalat közel egy évtizeddel ezelőtt állapodott meg a Starliner név mellett, amely a Boeing korábbi Stratoliner és a jelenlegi Dreamliner nevének elferdítése.

A Boeing két korábbi Starliner-tesztrepülése során senki sem volt a fedélzeten. Az első, 2019-es próbálkozásnál olyan súlyos szoftverproblémák léptek fel, hogy az üres kapszula csak a második, 2022-es próbálkozásnál tudott eljutni az űrállomásra. Aztán tavaly nyáron az ejtőernyőkkel is probléma akadt, amit javítani kellett.

A legénység

Butch Wilmore és Suni Williams veterán NASA-asztronauták, korábban mindketten a haditengerészetnél szolgáltak, és évekkel ezelőtt hónapokat töltöttek az űrállomás fedélzetén. Azután csatlakoztak a tesztrepüléshez, hogy az eredeti legénység kiszállt a projektből, mivel a késések egyre csak halmozódtak. A 61 éves Wilmore egykori vadászgép pilóta a Tennessee állambeli Mount Julietből, az 58 éves Williams pedig helikopterpilóta a massachusettsi Needhamből. A duó részt vett az űrhajó fejlesztésében, és állításuk szerint már minden rendben van a kapszulával, különben nem vállalnák az indítást kedd hajnalban.

„Nem dugjuk homokba a fejünket.” – mondta Williams. „Persze, a Boeingnek voltak problémái. De mi vagyunk a minőségbiztosítás is. Rajta tartjuk a szemünket az űrhajón.”

Nyolc napig marad az űrállomáshoz dokkolva a Starliner

A Starliner a United Launch Alliance Atlas V rakétájával fog elindulni a Cape Canaveral űrközpontból. Ez lesz az első alkalom, hogy űrhajósok egy Atlason utaznak a NASA Mercury-projektje óta, kezdve John Glenn-nel, aki 1962-ben első amerikaiként állt Föld körüli pályára. Hatvankét évvel később ez lesz a 100. indítása az Atlas V-nek.

„Minden küldetésnél szuper óvatosak vagyunk.” – mondta Tory Bruno, az ULA vezérigazgatója.

A Starlinernek nagyjából 26 óra alatt kell elérnie az űrállomást. Az űrállomás hét lakója szemmel tartja majd a közeledő űrhajót. „Egy új jármű érkezése igazán nagy dolog. Semmit sem bízunk a véletlenre.” – mondta Michael Barratt, a NASA űrhajósa a Boeing tesztrepülésével kapcsolatban. A Starliner nyolc napig marad dokkolva, ezidő alatt pedig különböző ellenőrzéseket végeznek majd rajta, mielőtt landolna az amerikai nyugati partvidéken.

Egyébként az indítással kapcsolatos folyamatos hírekért és az élő közvetítésért érdemes követni a Spacejunkie-t.

TK

Közgazdasági tanulmányaim révén kerültem közel a globális folyamatok elemzéséhez, azóta pedig egyre inkább a geopolitika és a makrogazdasági trendek váltak a fő érdeklődési területeimmé. Emellett élénken figyelem a tudományos-technológiai fejlődést, különös tekintettel az űrkutatásra, amely szerintem a következő évtized egyik kulcsterülete lesz.

Legfrissebb hírek

Ismeretlen anyagra bukkantak a Marson

A Mars évtizedek óta izgatja a kutatók és az álmodozók képzeletét – minden új adat, amit a szondák hazaküldenek, egy kicsit közelebb visz ahhoz, hogy megértsük ezt a távoli, vörös világot. A
Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
hu_HUHungarian