Több száz Boeing repülőgép robbanhat fel egy elektromos hiba miatt

2024.05.28.
Olvasási idő: 3 perc

A Boeing repülőgépek újabb flottájáról derült ki, hogy életveszélyes hibával rendelkezik – olyat, amely az egész repülőgépet lángba boríthatja.

A repülőgépgyártó felfedezte, hogy a 777-es szárnyán lévő üzemanyagtartály szellőzőnyílásához rögzített fémlemez földelés nélkül került felszerelésre  – derül ki a Szövetségi Légügyi Hivatal által márciusban közzétett közleményéből.

 „Ha az adott hibát nem orvosolják, előfordulhat, hogy gyújtóforrás keletkezik az üzemanyagtartály belsejében, ez pedig tűz vagy robbanás keletkezését idézheti elő” – áll a légialkalmassági irányelvekről szóló feljegyzésben.

A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) jelentése szerint közel 300 Boeing 777-es repülőgépet érint a veszély.

A hiba, amely halálos kimenetelű balesethez is vezethet, közel 300 Boeing repülőgépét érint: konkrétan a 77-200, a -200LR, a -300, a -300ER és a 777F sorozatú repülőgépeket.

Bár a Boeing 777-es egy régebbi repülőgép, világszerte gyakran használják, különösen az American és a United Airlines légitársaságok. A Singapore Airlines egyik ilyen gépe néhány nappal turbulenciába került, emiatt 6000 láb mélyre zuhant és kényszerleszállást hajtott végre. A gépen 211 ember utazott, száznál is többen sérültek meg, egy 73 éves férfi pedig életét vesztette.

Miután a Boeing jelentette a hiányosságot az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatalnak, az az év elején új légi alkalmassági irányelvet javasolt a Boeing repülőgépek egy lehetséges hibájának kezelésére. A javasolt megoldás összesen 14 millió dollárba kerülne, amennyiben minden, az USA-ban bejegyzett érintett gépet (pontosan 292) megjavítanának.

 „A javasolt szabályalkotás, amelyet az FAA 2024 márciusában adott ki, előírná a középső üzemanyagtartályban lévő egyik alkatrész elektromos kötésének és földelésének telepítését. Kötelezővé tenné azokat a javítási intézkedéseket, amelyeket 2023. novemberében egy felszólításban ismertettek” – mondta az FAA szóvivője közleményében.

A problémák kijavításáért nem a Boeing felelne – a feladat az üzemeltetőkre és a twinjeteket birtokló légitársaságokra hárulna.

Az elfogadott javaslat szerint minden repülőgépet nagyjából 90 órán át vizsgálnának, mielőtt teflonhüvelyeket és kupakrögzítőket szerelnének a középső, a bal és a jobb oldali fő üzemanyagtartály bizonyos részeire.

Kb. 14 millió dollárba fog kerülni a probléma megoldása, amennyiben a Boeing követi a FAA által javasolt tervet

Az FAA 2017-ben hasonló utasítást adott ki a 777-es modellek többségének javítására is. Az akkori javaslat arra irányult, hogy „megakadályozzák a fő és középső üzemanyagtartályok belsejében a hibaáram vagy villámcsapás esetén fellépő ívképződést, amely a gyúlékony üzemanyaggőzökkel együtt az üzemanyagtartály robbanásához és a repülőgép elvesztéséhez vezethet” – áll az akkori beadványban.

Elfogadása esetén a repülőgép-üzemeltetőknek akár 60 hónapjuk is lenne a javítások elvégzésére – ez az időintervallum azt jelzi, hogy a gépek hiányossága nem jelent sürgető problémát.

„Tudomásunk van az FAA javasolt szabályalkotási közleményéről. Korábban már kiadtuk az erre vonatkozó útmutatást a 777-esek üzemeltetőinek” – mondta a Boeing a Bloombergnek.

„Teljes mértékben támogatjuk az FAA azon ajánlását, hogy kötelezővé tegyük ezt az iránymutatást.”

A Boeing szóvivője szerda este a The Postnak adott nyilatkozatában azt mondta: „Ez nem jelent azonnali repülésbiztonsági problémát.” A modern kereskedelmi repülőgépekbe több redundanciát terveztek az elektromágneses hatások elleni védelem biztosítására.

„A 777-es flotta közel 30 éve üzemel,több mint 3,9 milliárd utast repült biztonságosan.”

A Boeinget az elmúlt hónapokban fokozott ellenőrzésnek vetették alá a repülőgépeivel kapcsolatos felmerülő problémák miatt. A repülőgépgyártónál mostanra széles körű biztonsági válság alakult ki azt követően, hogy januárban egy 737 MAX repülőgép ajtódugója kirobbant a levegőben.

A január 5-i légifiaskót követően a Szövetségi Légügyi Hivatal a Boeing és az utasszállító repülőgépek alkatrészeinek egyik legfontosabb beszállítójának számító Spirit AeroSystems ellenőrzése során „elfogadhatatlan” minőség-ellenőrzési problémákat fedezett fel.

Érdekelhet még: „Egy ilyen géppel repülni kész öngyilkosság” – az iráni elnök halálos balesetének okairól

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian