Közép-Ázsia: Eurázsia szíve a múltban és a jövőben

2024.07.09.
Olvasási idő: 13 perc

Az elmúlt évtizedekben Közép-Ázsia volt szovjet köztársaságainak (Kazahsztán, Kirgizisztán, Tádzsikisztán, Üzbegisztán és Türkmenisztán, együttesen a „sztánok”) ábrázolása a nyugati médiában és a politikai diskurzusban gyakran túlságosan leegyszerűsítő volt: figyelmen kívül hagyták ezen országok egyedi identitását, történelmi örökségét és gazdag kulturális sokszínűségét. Ezeket a nemzeteket gyakran egy nagyobb geopolitikai verseny tárgyaként ábrázolják, „hátországként” marginalizálják, vagy pusztán olyan tranzitzónáknak tekintik, amelyek összekötik a „fejlettebb” civilizációkat. Ez a redukcionista szemlélet nem csupán figyelmen kívül hagyja a közép-ázsiai népek jelentős eredményeit és hozzájárulásait, hanem állandósítja a sztereotípiákat is, és a régiót stagnálónak és elmaradottnak állítja be.

A kereskedelem és a geopolitika forgópontja

A túlzottan leegyszerűsített ábrázolással ellentétben Közép-Ázsia egy történelmileg gazdag régió, amely egykor a nemzetközi kapcsolatok élénk csomópontjaként virágzott. Frederick S. Starr amerikai tudós kiemeli, hogy ez a terület a civilizáció epicentruma volt, amely alapvetően befolyásolta az európai, a közel-keleti és az ázsiai társadalmak, köztük Kína és India társadalmainak fejlődését. A 9. és 13. század között Közép-Ázsia aranykorát élte, és a globális kereskedelem és gazdasági fejlődés kulcsfontosságú szereplőjévé vált. Számos területen – például a matematika, a geometria, a csillagászat, a filozófia és az ismeretelmélet terén – is élen járt. Ezek az innovációk fontos szerepet játszottak a reneszánsz európai alapjainak megteremtésében, ami aláhúzza Közép-Ázsia mélyreható történelmi jelentőségét a globális kereskedelmi útvonalak alakításában.

Egy évszázaddal ezelőtt a neves brit geográfus, Halford Mackinder, akit széles körben a modern geopolitika úttörőjének tartanak, Eurázsia nagy földrajzi jelentőségéről elmélkedett. Ezt a kiterjedt régiót a világpolitika középpontjaként határozta meg. Mackinder vasúti hálózatot képzelt el, amely összekötné a történelmileg szárazföldi és lóháton bejárható területet. Sajnálatos módon elképzelését megzavarta az I. világháború kitörése.

Ez a zavar megállította a vasúti rendszerek fejlődését Eurázsiában és akadályozta a szélesebb körű globális együttműködést. Ma Mackinder megfigyelései ismét aktuálissá válnak. Stratégiai geoökonómiai és geopolitikai helyzetének köszönhetően Közép-Ázsia újra az eurázsiai szuperkontinens kulcsfontosságú csomópontjaként tűnik fel, áthidalva a Nyugat és Kelet, valamint Észak és Dél közötti szakadékot, hangsúlyozva a benne rejlő lehetőségeket.

BRI és a középső folyosó

Közép-Ázsia a kínai Belt and Road Initiative (BRI), a Xi Jinping kínai elnök által „az évszázad projektjeként” méltatott monumentális, 1 billió dolláros infrastruktúra-fejlesztési vállalkozás élvonalában áll. 2013-as indulása óta Peking a BRI keretében jelentős, 136 milliárd dolláros összeget fordított import-export csomópontok létrehozására, az energiaellátó hálózatok megerősítésére és a digitális összekapcsolhatóság javítására a régióban. Ugyanakkor a közelmúlt globális trendjei és geopolitikai elmozdulásai – köztük a szankciók bevezetése és Ukrajna második inváziója – miatt Moszkva a 7200 kilométeres nemzetközi észak-déli közlekedési folyosót erőltette, amely egyike annak a három útvonalnak, amely Közép-Ázsián keresztül köti össze az oroszországi Szentpétervárt az indiai Mumbaival.

Oroszország 2022. februárjában bekövetkezett második ukrajnai inváziója közepette a világ figyelme hirtelen a Kaszpi-tengeri nemzetközi közlekedési útvonal („középső folyosó”) felé fordult, mely a Kelet- és Nyugat-Eurázsiát összekötő, ígéretes alternatív kereskedelmi útvonalként vonta magára a figyelmet. Ez a folyosó áthalad a közép-ázsiai térségen, a Kaszpi-tengeren és a Kaukázus-hegységen. Annak ellenére, hogy ez a legközvetlenebb útvonal, számos akadály – például infrastrukturális korlátok, bürokratikus kihívások és politikai akadályok – hátráltatta a haladást más eurázsiai kereskedelmi útvonalakhoz képest, mint például az orosz transzszibériai vasút („északi folyosó”) és az Indiai-óceánon átvezető tengeri útvonalak („déli folyosó”).

A 2024. január végén Brüsszelben megrendezett Global Gateway Befektetői Fórum jelentős fordulópontot jelentett, mivel a középső közlekedési folyosó nemzetközi politikai támogatása jelentős pénzügyi kötelezettségvállalásokban csúcsosodott ki. Az európai és nemzetközi pénzügyi intézmények 10 milliárd eurót (mintegy 10,8 milliárd dollár) ajánlottak fel a folyosó infrastruktúrájának fejlesztésére, azzal a céllal, hogy 15 nap vagy annál rövidebb idő alatt megkönnyítsék az Európa és Közép-Ázsia közötti összeköttetést – ez a projekt potenciáljának ambiciózus bizonyítéka.

Figyelemre méltó fejlemény, hogy az Egyesült Államok első alkalommal vett részt a fórumon; Amerikát Nicholas Berliner, az elnök különleges asszisztense és Oroszországért és Közép-Ázsiáért felelős vezető igazgatója képviselte. Ez a részvétel kiemelte Biden elnök elkötelezettségét a beruházások előmozdítása és a középső folyosó fejlesztése iránt a Globális Infrastruktúra- és Beruházási Partnerségen keresztül, és optimizmust keltett a folyosó jövőjével kapcsolatban.

A középső folyosó stratégiai jelentősége tovább nőtt a közelmúltbeli geopolitikai bizonytalanságok közepette, amelyek az Indiai-óceánon keresztül vezető hagyományos tengeri kereskedelmi útvonalakat veszélyeztetik. A húszik 2023 novembere óta folyamatosan támadják a kereskedelmi hajókat a Vörös-tengeren, és a helyzetet tovább súlyosbítják a Jemenre mért amerikai és brit csapások. Ezek az incidensek jelentősen megzavarták az áruforgalmat a Szuezi-csatornán keresztül, amely a világkereskedelem 10%-ának kulcsfontosságú csatornája, és arra kényszerítették a szállítókat, hogy az afrikai Jóreménység-fok körül kerüljenek. Ez a kerülőút további 10-14 napot vesz igénybe a szokásos 20-30 napos utazáshoz képest. Ebben az összefüggésben a középső folyosó megbízható és stabil alternatívaként jelenik meg a kereskedelem számára, kiemelve a benne rejlő lehetőségeket a globális kereskedelemben.

A közép-ázsiai országok a változó geopolitikai helyzet közepette proaktív vezető szerepet töltöttek be. Jelentős lépéseket tesznek az ellátási láncok Eurázsia Szívének egészére történő kiterjesztése érdekében. 2023 októberében Üzbegisztán élére állt a Kazahsztánnal, Türkmenisztánnal, Törökországgal és más nemzetekkel folytatott tárgyalásoknak, hogy felgyorsítsák a középső folyosó másodlagos útvonalának, az úgynevezett „Türkmenisztán-Üzbegisztán útvonalnak” a fejlesztését.

Ezen túlmenően, 2024. január végén egy kétnapos pekingi állami látogatás során Shavkat Mirziyayev üzbég elnök biztosította Kína támogatását a Kína-Kirgizisztán-Üzbegisztán vasútvonal építésének megkezdéséhez. A megállapodást június 6-án véglegesítették. A vasút üzembe helyezése várhatóan jelentősen csökkenti majd a tranzitidőt és a költségeket, ezáltal növelve a közép-ázsiai kereskedelmi útvonal versenyképességét.Üzbegisztán 2016 óta szorgalmazza a transz-afganisztáni közlekedési folyosó gyors fejlesztését, amelynek célja, hogy összekösse Közép-Ázsiát a Perzsa-öböl és az Indiai-óceán térségeivel. Ez megerősítené a régió kritikus szerepét a Mackinder által „világszigetnek” nevezett kereskedelmi hálózatokban. Ezek a proaktív megközelítések egyre inkább átformálták a régió geopolitikai dinamikáját.

A birodalmi hatalmak díja

Harminc évvel ezelőtt Zbigniew Brzezinski, az Egyesült Államok korábbi nemzetbiztonsági tanácsadója Közép-Ázsiát geopolitikai sakktáblaként emelte ki, ahol a globális dominanciáért folyó küzdelem folytatódik. A növekvő gazdasági feszültségek, a geopolitikai félelmek és a széles körű bizalmatlanság közepette a térségért folyó verseny kiéleződött. Kína a BRI-t kihasználva igyekezett integrálni a közép-ázsiai országokat a Peking által vezetett „közös sorsközösségbe”.

Ez az elképzelés, amelyet gyakran a jelenlegi nemzetközi rend kihívásának tekintenek, az emberiség közös jövőjének gondolatán alapul, ahol a nemzetek egy csoportja gazdaságilag függővé válik Kínától, és ezáltal hajlamos megfelelni a kínai politikai követeléseknek.

Ezzel szemben Oroszország gazdasági és biztonsági szövetségeken keresztül igyekezett megerősíteni befolyását, ha nem egyenesen uralmát a regionális országok felett. Vlagyimir Putyin elnök és sok más orosz úgy tekint Közép-Ázsiára, mint Moszkva „közeli külföldjére”, egy természetes befolyási övezetre, amely a Szovjetunió véletlen összeomlása miatt politikailag különvált Moszkvától. Eközben a tálibok újjáéledését megelőzően az Egyesült Államok elsősorban afganisztáni politikáján keresztül kapcsolódott a régióhoz, amelynek célja a demokráciát és a szabad piacokat támogató neoliberális keretek létrehozása volt. Mindezek a nagyhatalmak a „divide et impera” stratégiai elvét alkalmazva igyekeztek együttműködési ösztönzőkkel elcsábítani a regionális országokat, miközben megtagadták ezeket az előnyöket azoktól, akik ellenálltak az igazodásnak. Ennek eredményeképpen szövetségek és rivalizálás bonyolult szövevénye alakult ki Közép-Ázsiában, ahol minden egyes ország a külső hatalmak ellentétes érdekei közepette határozza meg a saját útját.

A megoldás: A közép-ázsiai regionalizmus

A közelmúlt globális trendjei és geopolitikai fejleményei – köztük az amerikai erők Afganisztánból való zűrzavaros kivonása, a kínai befolyás ellenőrizetlen növekedése a régióban, és nemrégiben Oroszország neokolonialista háborúja Ukrajnában – azonban arra késztették a közép-ázsiai országokat, hogy nagyobb regionális együttműködésre és egységre törekedjenek. Ezt az egységet, amely messze nem pusztán törekvés, ma már elengedhetetlennek tartják ahhoz, hogy a régió ne váljon a nagyhatalmak stratégiai manővereinek bábjává, ezzel biztosítva, hogy egy összetett geopolitikai környezetben érvényesítsék ügynökségeiket és szuverenitásukat.

Üzbegisztán, Közép-Ázsia legnépesebb országa a régió megújult regionális együttműködésének élvonalában áll. Az Alexander Cooley amerikai politológus által a közép-ázsiai hatalom hagyományos szíveként elismert Üzbegisztán sarkalatos helyzetben van, hiszen a régió összes országával és Afganisztánnal is közös határai vannak. Shavkat Mirziyoyev elnök 2016-os hivatalba lépése óta a kormány példátlan reformprogramba kezdett, amelynek célja a társadalmi-gazdasági növekedés fellendítése, a közigazgatási kormányzás javítása, a civil társadalom megerősítése, az emberi jogi aggályok kezelése és az ország világi, modernizálódó és előremutató regionális hatalomként való útjához méltó polgári kultúra kialakítása volt. Ezek a reformok nemcsak Belföldön fiatalították meg Üzbegisztánt, hanem a regionális együttműködésben is mércét jelentettek, és bizalmat ébresztettek a régió lehetőségeiben.

Üzbegisztán átalakulásának központi eleme a külpolitikában bekövetkezett stratégiai elmozdulás volt a „jó szomszédság” pragmatikus megközelítése felé. A kölcsönös tisztelet, a be nem avatkozás és az együttműködés elvei iránti elkötelezettségében Taskent példátlan rugalmasságot tanúsított, és jelentős kompromisszumokat kötött olyan kérdések megoldása érdekében, mint a határmegjelölés és a vízhasználat, amelyek korábban akadályozták az együttműködést. Ez a sikeres diplomáciai hozzáállás, amelyet az erős politikai akarat és a közelmúltból levont tanulságok vezéreltek, eloszlatta a múltbeli konfliktusok és viták elhúzódó árnyait, elősegítve a regionális együttműködést és stabilitást.

2016 óta Közép-Ázsiában jelentősen megugrott a gazdasági együttműködés. A régión belüli kereskedelem több mint kétszeresére nőtt, a kölcsönös befektetések volumene pedig csaknem hatszorosára emelkedett, ami a növekvő gazdasági egymásrautaltságot és a régió kilátásaiba vetett bizalmat mutatja. Ezt a tendenciát a regionális beruházások jelentős növekedése is alátámasztja, amelyek csaknem megduplázódtak, és elérik a 40 milliárd dollárt. Ezzel párhuzamosan csaknem megduplázódott a régión belüli turizmus, ami rávilágít a régió növekvő vonzerejére.

Az elterjedt bizalmatlanság és a kiszámíthatatlan válságok közepette Közép-Ázsiában olyan pozitív fejlemények történtek, amelyek jelentősen növelték jelentőségét Eurázsiában. Különösen Irán és Azerbajdzsán értékelte át Közép-Ázsiával kapcsolatos stratégiáját, és a regionális országokkal való együttműködésre helyezte át a hangsúlyt. Ugyanilyen jelentős a „Közép-Ázsia Plusz” platformok elterjedése, amelyek száma jelenleg 11. Ezek a platformok, amelyek a közép-ázsiai országok és a főbb regionális és globális hatalmak részvételével zajló többoldalú párbeszéd mechanizmusai, döntő szerepet játszanak a szélesebb körű és sokszínűbb nemzetközi kapcsolatok előmozdításában. Céljuk továbbá a gazdasági fejlődés előmozdítása és a regionális biztonság fokozása Közép-Ázsiában, ami tükrözi a régió azon potenciálját, hogy egységes nemzetközi alanyává és a régió pozitív jövőjének jelévé váljon.

Mackinder elmélete, miszerint Eurázsia a „történelem földrajzi tengelye”, és hogy a központi területek feletti ellenőrzés a világ feletti ellenőrzést jelentette, ma is aktuális. Annak érdekében, hogy elkerüljék, hogy a nagyhatalmi harcok puszta bábjai legyenek, és növeljék stratégiai autonómiájukat, a közép-ázsiai országoknak a regionalizmus felé kell törekedniük. Ennek elérése megköveteli, hogy átfogó mechanizmusok és intézmények révén elkötelezzék magukat a regionális egység megszilárdítása mellett. Üzbegisztánnak és Kazahsztánnak, mint a régió kulcsszereplőinek – nagy népességük, jelentős gazdaságuk és geopolitikai jelentőségük miatt – követniük kellene Franciaország és Németország példáját az európai integrációban, együttműködve annak érdekében, hogy a régió a nemzetközi gazdaság és politika egységes szereplőjévé váljon, levetve a szovjet korszakban kialakult versengő gondolkodásmódot.

Mindemellett a régió országainak a további fejlődés biztosítása érdekében a „szabad és nyitott” Közép-Ázsia jövőképére kell törekedniük. Óvatosan és konstruktívan kell kapcsolatba lépniük a nagyhatalmakkal, megértve a stratégiai diplomácia döntő jelentőségét nemzetközi kapcsolataik diverzifikáción keresztüli kiegyensúlyozásában. Ez magában foglalja a kapcsolatok erősítését az Európai Unióval és az Egyesült Államokkal, amelyek stratégiai célként határozták meg a közép-ázsiai egységet, valamint a dél-ázsiai és az öböl menti országokkal. Ugyanilyen fontos a közös regionális identitás kialakítása. A közös történelem, vallás, kultúra és világnézet hangsúlyozásával a közép-ázsiai országok erősíthetik a regionális egység ellenálló képességét és tartósságát.

A mai változó világrendben a közép-ázsiaiak kritikus történelmi pillanat előtt állnak. Olyan válaszúthoz érkeztek, ahol vagy önállóvá válnak, vagy beolvadnak a nagyhatalmak szférájába. Ha sikerrel járnak, akkor meghatározzák sorsukat, és szuverenitásukat érvényesítik a „Heartland” felett, visszaszerezve azt a történelmi pozíciót Eurázsiában, amelyet az aranykora ideje alatt birtokolt.

(Mirshohid Aslanov és Alouddin Komilov írása alapján)

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian