Miért korlátozza valójában az állam a magántanulást?

2024.08.28.
Olvasási idő: 2 perc

Egy mondatban leegyszerűsíthetjük a média véleményét a magántanulásról. A magántanulás veszélyt jelent, mert minden gyermeknek meg kell tanulnia és el kell sajátítania az állam által jóváhagyott elméleteket a történelemről, a politikáról, a szexről, a demokráciáról, a COVID-ról, a gazdaságról, a táplálkozásról, a szociális és érzelmi egészségről és minden másról. De tényleg fontosabb az egységes állami narratíva, mint a valódi intellektuális és erkölcsi szabadság?

A National Home Education Research Institute (NHERI) becslései szerint az 1970-es évek óta 238-szorosára nőtt az otthon tanuló diákok száma az Egyesült Államokban. Míg 2019-ben 2,5 millióan voltak magántanulók, addig ez a szám 2021-ben 3,7 millióra gyarapodott. Természetesen ehhez nagyban hozzájárultak a koronavírus világjárvány okozta korlátozások, az adatok azonban azt mutatják, hogy már a COVID előtt is növekedési tendencia volt megfigyelhető.

Így változott a magántanulók száma az Egyesült Államokban.

Magyarországon már 2019-ben bevezettek a törvényt, amelynek következtében egy év alatt közel 50 százalékkal csökkent a magántanulók száma. A törvénymódosítás magyarázatában az állt, hogy „össztársadalmi érdek az, hogy a gyermekek iskolába járjanak”. Így most már nem elegendő már az érv, ha a szülők egyszerűen úgy gondolják, a gyermekének jobb otthon vagy azt szeretnék, ha gyermeke továbbra is világnézetileg semleges oktatásban részesüljön.

A magánoktatás dilemmája

A külföldi sajtó kifejezetten keveset ír a jelenségről, és ha még írnak is, általában a magánoktatásra úgy néznek, mint egy mumusra, és a szülőket iskolázatlannak állítják be. A Washington Post cikke például arra figyelmeztet, hogy ezek a diákok „gyakran egy közös ideológia alapján csoportosulnak”. Ez pedig azt jelenti, hogy a szülők dönthetik el, hogyan és mit tanulnak a gyermekek a politikáról és a járványokról, ami nem feltétlenül az állam által jóváhagyott narratíva.

Ezzel szemben Murray Rothbard az Education: Free and Compulsory könyvében megjegyezte, hogy az állami oktatás „a gyermekek lojális alattvalóvá formálásának programja”. Szerinte az egyén valódi fejlődése helyett inkább elnyomják azt, és engedelmességre tanítják a gyermekeket az önállóság helyett.

„Ennek az a hatása, hogy elfojtanak minden olyan tendenciát, amely a gondolkodási képességek és az egyéni függetlenség fejlesztésére irányulnak. Különböző módokon próbálják kisajátítani az otthon és a barátok ’nevelő’ funkcióját, és megpróbálják az gyermekeket saját akaratuk szerint formálni” – írja.

Érdekelhet még: A szellemi tulajdonra vonatkozó törvények abszurditása

Fanny

A kriptovaluták iránti érdeklődésem 2020-ban kezdődött – azóta nem tudok szabadulni tőlük. Mélyen beleástam magam a témába, folyamatosan követem a legújabb fejleményeket és kutatom, hogyan formálhatja át mindennapi életünket a blokklánc technológia.

Legfrissebb hírek

elhízás elleni csodaszer

Jön az új elhízás elleni szupergyógyszer?

Az elhízás elleni gyógyszerek piaca egy újabb, sok szempontból meghatározó jelölttel bővül. Az Eli Lilly retatrutide nevű, három hormon hatását egyszerre utánzó injekciója a III. fázisú vizsgálatok első eredményei alapján a jelenleg