Munkahelygyilkosnak tartották a McDonald’s érintőképernyős kioszkjait, ehelyett valami más történt

2024.09.23.
Olvasási idő: 6 perc

Amikor 25 évvel ezelőtt a McDonald’sban és más gyorsétteremláncoknál bevezették az önkiszolgáló terminálokat, ezt a változást sokan a munkahelyük fenyegetéseként fogták fel. Senki sem sejtette, hogy ezek a készülékek milyen hatással lesznek az életünkre a jövőben.

A gyorséttermi kioszkokkal kapcsolatban a ma már nem létező Business Information című szaklapban található az első legkorábbi, 1999-ből származó említés, miszerint a McDonald’s „egy olyan elektronikus rendelésfelvételi rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely kiválthatja az emberi alkalmazottak egy részét”.

Az elmúlt évek során elterjedtek a McDonald’s és más gyorsétteremláncok önkiszolgáló terminál kioszkjai. Fotó: Anthony Behar/Sipa/AP

A jóslat nem vált be. Sőt, az érintőképernyős terminál kioszkok többletmunkát jelentettek a konyhai személyzetnek, mivel arra késztették a vásárlókat, hogy több ételt rendeljenek, mint amennyit a pénztárgépnél szoktak. A kioszkok a technológia nem kívánt következményeit mutatják a gyorséttermi és kiskereskedelmi környezetben, beleértve az önkiszolgáló pénztárgépeket is. Az üzletláncok most a mesterséges intelligenciával kísérleteznek a drive-thru sávoknál; a kioszkok használata szerzett tapasztalatok tanulságokkal szolgálnak számukra.

Mi az az önkiszolgáló kioszk?

Ahogy a neve is sejteti, az önkiszolgáló kioszk lehetővé teszi a vendégek számára, hogy saját maguk rendeljenek és fizessenek egy helyen – olyan, mint egy kifinomult ételautomata.

Ezek a rendszerek általában egy érintőképernyőből állnak, amely egy egyszerűen használható digitális szoftverrel van felszerelve. Ez a képernyő megjeleníti az étterem étlapját, és végigvezeti a vendégeket a rendelési folyamaton – az étel összeállításától a fizetésig. Miközben a vásárló megadja a rendelését, a kioszk különböző promóciókat vagy menümódosításokat tartalmazó értesítéseket is megjeleníthet.

Az emberi munkaerőre továbbra is szükség van, sőt…

Az újítás hatására a vállalatok nem váltak meg az alkalmazottaiktól. A kioszkok azért hasznosak, mert míg azok elvégzik a feladatukat, az alkalmazottakat más feladatokkal bízhatják meg. Felveszik a megrendeléseket, segítik az eladások növelését, az árak egyszerű kiigazítását és a kiszolgálás felgyorsítását. (Sok lánc, köztük a Subway, a Chick-fil-A és a Starbucks, nem vagy alig használja a terminált).

A kioszkok „éttermet hoztak létre az étteremben”

A kioszkok „garantálják, hogy az upsell lehetőségek”, mint például a turmix vagy a sült krumpli, már a rendeléskor javasolva vannak a vásárlóknak, mondta Robert Lynch, a Shake Shack vezérigazgatója egy múlt havi eredménybeszélgetésen. „Ez nem mindig prioritás az alkalmazottak számára, amikor 40 ember áll sorban. Egy ilyen helyzetben ugyanis megpróbálsz minél gyorsabban mindenkit kiszolgálni.” A kioszkoknak köszönhetően az alkalmazottak felszabadíthatók a pénztárgép mögül, és más feladatokkal foglalkozhatnak (pl. az az ételek kiszállításával vagy a konyhában való munkavégzéssel).

A kioszkok átírták az éttermi munkavégzést. Fotó: Eva Marie Uzcategui/Bloomberg/Getty Images

Egyes McDonald’s franchise partnerek – amelyek az Egyesült Államokban a McDonald’s 95%-át birtokolják és üzemeltetik – most olyan kioszkokat vezetnek be, amelyek készpénzfelvételre és aprópénz elfogadására alkalmasak. De a McDonald’s még ezeken a helyeken is átcsoportosítja a pénztárosokat más feladatokra. Ilyen például az új „vendégélmény-vezetői” munkakör, amely segíti a vásárlókat a terminálok használatában, vagy bármilyen probléma esetén.

„Elméletben a kioszkoknak hozzá kellene járulniuk a munkaerő csökkentéséhez, de a valóság az, hogy a mobil rendelési lehetőség és a kiszállítás miatt az éttermek üzemeltetése bonyolultabbá vált. A kioszkok által megtakarított munkaerőt gyakran ezekre a feladatokra csoportosítják át” – mondta RJ Hottovy, a Placer.ai adatelemző cég étterem- és kiskereskedelmi iparágakkal foglalkozó elemzője. A kioszkok tulajdonképpen „éttermet hoztak létre az étteremben”.

Akadnak olyan helyek, ahol ez az önkiszolgáló terminál megbukott. A Bowling Ally lánc Bowlero kioszkokat helyezett el az üzleteiben azért, hogy az ügyfelek ételt és italt rendelhessenek, de ezek kihasználatlanul maradtak, mert a személyzet és az ügyfelek nem kaptak teljes körű képzést a használatukra.

„A nem kívánt következmények mindenkit megleptek” – mondta Hottovy.

Még a kioszkok azon előnyei sem válnak be mindig, amelyeket a láncok hirdetnek. Ha a terminálokat használó vásárlók mögött sor alakul ki, nagyobb stresszt élnek át a rendelés leadásakor, és kevesebb élelmiszert vásárolnak – olvasható a Temple Egyetem kutatóinak nemrégiben készült tanulmányában. Néhány vásárlónak több időbe telik a rendelés a terminálokon való babrálással és a fizetéssel, mintha a pénztárosnak mondaná, hogy hamburgert és sült krumplit szeretne rendelni. Arról nem is beszélve, hogy az eszközök meghibásodhatnak vagy elromolhatnak.

„Ha a kioszkok valóban javítanák a kiszolgálás gyorsaságát, a rendelés pontosságát és az upsell-t, akkor a jelenleginél szélesebb körben terjednének el az iparágban” – mondta Hottovy.

Önkiszolgáló technológia

Az önkiszolgáló terminál használata a gyorsétterem-ipar válasza a magasabb minimálbérre vonatkozó törvényekre.

„Én megmondtam” – mondta Ed Rensi, a McDonald’s korábbi vezérigazgatója 2016-ban, miután a vállalat kibővítette a kioszkokat. „Jómagam és mások is arra figyelmeztettünk, hogy a szakszervezetek sokkal magasabb minimálbérre vonatkozó követelései arra kényszerítenék a kis haszonkulccsal rendelkező vállalkozásokat, hogy a teljes kiszolgálást végző alkalmazottakat az önkiszolgáló alternatívákba történő költséges beruházásokkal helyettesítsék.”

Kalifornia idén 4 dollárral emelte a minimálbért a gyorséttermi ágazatban dolgozók számára, akiknek így most 20 dollár a minimálbérük. Ez felvetette azt a jól ismert érvet, hogy ezeket a dolgozókat a technológia, például az önkiszolgáló terminálok fogják helyettesíteni.

Az éttermi ágazat gyorséttermi szegmensei azonban továbbra is növekednek. A legfrissebb munkaügyi minisztériumi adatok szerint a személyzet létszáma közel 150 000 álláshellyel, azaz 3 százalékkal haladta meg a járvány előtti szintet.

Christopher Andrews, a Drew Egyetem szociológusa, aki a technológia munkára gyakorolt hatásait tanulmányozza, elmondta, hogy a kioszkok hatásai hasonlóak más önkiszolgáló technológiákhoz, például az ATM-ekhez és a szupermarketek önellenőrző automatáihoz. Mindkét technológiáról azt jósolták, hogy munkahelyek megszűnését eredményezik majd.

„Az ATM-ek bevezetése nem eredményezte a banki pénztárosok tömeges technológiai munkanélküliségét” – mondta. „Ehelyett felszabadította őket az olyan alacsony értékű feladatok alól, mint a csekkek befizetése és beváltása, hogy más, értékteremtő feladatokat végezzenek.”

Az önkiszolgáló pénztárgépek sem vezettek a munkahelyek megszűnéséhez a kiskereskedelemben. Ugyanakkor bizonyos esetekben az önkiszolgáló pénztárgépek használata „visszafelé sült el” a láncok számára. Ezek a gépek nagyobb áruveszteséget okoznak a vásárlói hibák és a szándékos bolti lopások miatt, mint amikor emberi pénztárosok szolgálják ki a vásárlókat.

Andrews szerint a gyorsétteremláncoknak és a kiskereskedőknek jobban kell kommunikálniuk a fogyasztók és az alkalmazottak felé a kioszkok és az önkiszolgáló pénztárgépek lehetséges előnyeit.

„Szerintem az ügyfelek számára az lesz a legfontosabb, hogy lássák: ez a technológia több vagy jobb szolgáltatást nyújt számukra, nem pedig több kifizetetlen munkát” – mondta. „Ellenkező esetben a vásárlóközösség valószínűleg csak úgy tekint majd rá, mint egy újabb kísérletre, amely a munkaerőköltségek csökkentésére irányul az automatizálás és az önkiszolgálás révén.”

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian