F-47: a világ első hatodik generációs vadászgépe Amerika kezében

2025.03.24.
Olvasási idő: 3 perc

Március 21-én az Egyesült Államok Légiereje és Donald Trump volt elnök egy újabb technológiai mérföldkőről számolt be: 20 milliárd dolláros szerződést írtak alá a Boeing Aerospace vállalattal, amelynek célja az NGAD (Next Generation Air Dominance) program keretében az F-47 vadászgép megépítése. Az F-47 a tervek szerint az F-22-es vadászgép utódja lesz, és az amerikai légi fölény új korszakát hivatott megtestesíteni.

David Allvin tábornok, az amerikai légierő vezérkari főnöke úgy fogalmazott, az új repülő „monumentális előrelépés” az Egyesült Államok légi dominanciájának hosszú távú biztosítása felé. Az F-47 képességei lehetővé teszik, hogy „túlszárnyaljon, túljárjon és felülmúljon minden ellenfelet”.

„Az F-47 esetében nem csupán egy újabb vadászgépet építünk – a hadviselés jövőjét formáljuk” – tette hozzá a tábornok.

Trump elnök az Ovális Irodában tartott sajtótájékoztatón úgy nyilatkozott: „Az F-47 lesz a valaha épített legfejlettebb, legütőképesebb és legveszélyesebb harci repülőgép. A világon semmi nem fogható hozzá.”

Technológiai áttörések és futurisztikus fejlesztések

Bár a gép pontos műszaki részletei titkosak, a 2023-as NGAD-pályázat során Frank Kendall, akkori légierő-államtitkár elárulta, hogy az F-47 „technológiai ugrást” jelent majd az F-22-eshez képest, különös hangsúlyt fektetve a túlélőképességre, interoperabilitásra és alkalmazkodásra.

A program egy úgynevezett „rendszercsaládra” épül, amely különböző fejlett rendszereket – köztük hiperszonikus drónokat és akár irányított energiaalapú fegyvereket – egyesítene egyetlen platformban. A Skunk Works, a Lockheed Martin fejlett technológiai részlege, egy promóciós videóban egy deltaszárnyú, ember vezette gépet is bemutatott, amely sokak szerint a NGAD-hoz tartozhat.

Az F-47 a haditechnika új korszakát hozhatja el: a gép lopakodó képessége, adaptív hajtóműve és lézerfegyverei is forradalminak ígérkeznek. (Forrás: USAF)

2024-ben a Pratt & Whitney bejelentette, hogy teszteli az XA-103 típusú prototípust, amely a következő generációs adaptív hajtóműrendszerrel van felszerelve. A cél: nagyobb sebesség, jobb üzemanyag-hatékonyság, hatékonyabb hőkezelés és megnövelt túlélőképesség – minden, ami a modern hadszíntereken létfontosságú.

A légierő szimulációs hadgyakorlatokon vizsgálta a lézeres és kinetikus fegyverek működését is. Ezek közül több várhatóan az F-47 arzenáljába kerülhet, jelentősen növelve a gép támadóképességét.

Egyes nem hivatalos jelentések szerint a gép rendelkezhet „termikus álcával”, amely nemcsak a radar, hanem a hő- és hangérzékelés ellen is védelmet nyújt, tovább finomítva a lopakodóképességet.

A világ első hatodik generációs, személyzettel működő vadászgépe

Az F-22 annak idején az ötödik generációs vadászgépekAz USA egyetlen kapcsolóval távolról is leállíthatja Európa fegyvereit? új korszakát hozta el – most pedig az F-47 lehet az első hivatalosan is hatodik generációsnak minősülő, személyzettel repülő vadászgép. Bár Kína és Oroszország is állítja, hogy hasonló fejlesztéseken dolgozik, az amerikai légierő szerint az F-47 az első, amely valóban teljesíti e szint követelményeit.

„Ez a gép azért született, hogy uralja a legmodernebb hadszíntereket, és bármely fejlett ellenféllel szemben is megállja a helyét” – mondta Allvin.

Pete Hegseth védelmi miniszter szerint: „Ez a fejlesztés üzenet a szövetségeseinknek és az ellenségeinknek is: maradunk, és készek vagyunk bármikor globálisan reagálni.”

„Az ‘Airpower Anytime, Anywhere’ több mint jelszó – ez egy ígéret” – zárta Allvin. A légierő közleménye szerint az F-47 már Donald Trump hivatali ideje alatt a levegőbe emelkedhet, noha az NGAD-program eredetileg 2030-ra tervezte az első repülést.

(Nyitókép: Freepik)

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél