A PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) brit állatjogi szervezet egyesek által provokatív, vérrel fröcskölt karácsonyi videóval került képernyőre. A kampány célja, hogy arra ösztönözze az embereket, hogy az ünnepi menü összeállításakor a mészárlás helyett inkább mutassanak együttérzést.
Mások szerint a radikális ábrázolás erőteljes üzenet közvetít, a PETA állításai szerint ugyanis az Egyesült Királyságban idén karácsonykor több tízmillió állatot vágnak le. Röviden fogalmazva a reklámban lévő idilli családi vacsora képe mögött valójában borzalmas valóság húzódik meg.
Hogyan fogadja a nagyközönség a karácsonyi reklámokat?
Egyik karácsonyi reklám éri a másikat: míg a Coca-Cola AI-generálta reklámja kemény kritikákat váltott ki a kreatív munkatársak helyettesítését illetően, a Tesco valósághű hirdetését az Instagram-felhasználók a szezon legjobbjának szavazták meg.
A PETA kampánya az üdítőital-óriáshoz vagy épp a Jaguar 2024-es woke arculatváltásához hasonlóan szintén megosztotta a véleményt. Míg egyesek figyelemfelkeltő üzenetét dicsérik, ami az állatok szenvedésére irányítja a figyelmet, mások olyan túlzásnak tartják, ami elveszi a karácsony és a szórakozás örömét.
Az X-en (korábban: Twitter) mindkét tábor hangot adott véleményének: az ellenzők tábora szerint pont az ilyen posztok miatt nem veszik soha komolyan a szervezetet, és jobban tennék, ha békén hagynák a woke lovat. A támogatók viszont megköszönték ezt a nagyon hatásos üzenetet, és arra ösztönöznek mindenkit, hogy váltsanak zöldségre.
Mit láthatunk a reklámban?
A múlt héten megjelent egyperces videóban egy család vérrel fröcskölt arccal, ruhával és kézzel ül az ünnepi asztalnál, ami vizuálisan erősen megbotránkoztató hatást kelt. Koccintáskor a feltételezett családfő arról beszél, hogy túléltek még egy karácsonyt, majd a képernyőn a következő felirat jelenik meg:
Idén karácsonykor több mint 180 millió állatot vágnak le az Egyesült Királyságban. Boldog karácsonyi mészárlást.
A megosztó videó decembertől a moziban is fut, hogy minél szélesebb közönséghez jusson el az üzenet. A PETA közlése szerint a reklámban szereplő ételek mind vegán változatok – ezzel is demonstrálva, hogy minden hagyományos karácsonyi ételre létezik állatbarát alternatíva.

A PETA nézőpontja
PETA programokért felelős alelnöke, Elisa Allen kifejtette, hogy a videóban felkínált minden „klasszikus” ünnepi étel – legyen az pulyka, sonka vagy marha – mögött egy fájdalmat és félelmet tapasztalt érző lény áll. Hangsúlyozta továbbá, hogy az együttérzés nem megy szembe az ünnepi hagyományokkal, hanem épp mélyebb értelmet adhat az ünneplésnek: a kompromisszummentes vegán roast választásával úgy ünnepelhetünk, hogy közben egyetlen életet sem oltunk ki.
Társadalmi trendek és fogyasztói szokások
A kampány közvetlenül kapcsolatba hozható azzal az egyre népszerűbb trenddel, miszerint egyre többen választanak növényi alapú ételeket az ünnepekre. Egy korábbi brit Tesco-felmérés szerint a válaszadók több mint 27%-a fontolóra vette, hogy karácsonykor vegetáriánus vagy vegán fogások kerüljenek az asztalra. Ez összhangban van a globális flexitáriánus, avagy szemi-vegetáriánus mozgalommal, ami azt jelenti, hogy az emberek ugyan csökkentik a húsfogyasztásukat, nem mondanak le teljesen a kedvenc ízeikről.
Ha elfogulatlanok akarunk maradni, fel kell ismernünk, hogy van az effajta hatásvadász figyelemfelkeltésnek is van létjogosultsága, de nem szabad készpénznek venni, hogy a közönség automatikusan elfogadja a felkínált alternatívákat.
A PETA karácsonyi reklámkampánya sokak számára etikailag kényelmetlen, de a modern fogyasztói társadalomban egyre relevánsabb kérdésekre világít rá. Az általa kiváltott viták pedig megmutatják, hogy az ünnepi hagyományok újragondolása nemcsak lehetséges, hanem sokak számára már aktuális.